1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، رنگ‌ها روح بخشیده‌اند. رنگ‌ها احساسات متفاوت و زیبایی را در ما ایجاد می‌کنند و یکی از عناصر مهم در طراحی لوگو هستند. لوگوی برند مک دونالد را تجسم کنید، قرمز و زرد. شاید بنظر نیاید اما قطعا ً برای طراحی لوگوی این برند با این رنگ‌ها تفکر شده و فلسفه‌ای پشت این انتخاب وجود دارد. اهمیت روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو تا جایی است که بسیاری بر این عقیده هستند که درصد بالایی دلیل جذب مخاطبان در دید اول به یک لوگو، رنگ آن است. بنابراین در انتخاب این عنصر مهم باید دقت زیادی بخرج داد.
بیشتر بخوانید

هر رنگ در طراحی لوگو چه مفهومی دارد؟

آشنایی با مفهوم و روانشناسی هر رنگ در انتخاب بهترین رنگ برای لوگو، تاثیرگذار است. از طرفی همانطور که انتخاب رنگ مناسب برای طراحی لوگو به موفقیت یک لوگو کمک می‌کند، انتخاب رنگ‌های نا متناسب به ضرر لوگو و برند خواهد بود.  در حقیقت رنگ یک ابزار بصری است که به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا پیام تجاری برندشان را بهتر انتقال دهند.

رنگ آبی در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ آبی

آبی رنگی آرام بخش است و دیدن آن در لوگو اعتماد مخاطب را جلب می‌کند. آبی طیف وسیعی از رنگ‌ها از آبی کمرنگ تا سرمه‌ای را شامل می‌شود و می‌توان گفت پر طرفدارترین رنگ در میان همه رنگ‌هاست. بیشترین برندهای مطرح دنیا رنگ آبی را برای لوگوی خود انتخاب کرده‌اند که نشان از موفقیت این رنگ در جلب نظر مشتریان دارد. در واقع مفهومی که این رنگ برای هر برند به ارمغان می‌آورد، امنیت و تداوم در کارهاست. رنگ آبی از فاصله زیاد هم قابل تشخیص و شناسایی است به همین دلیل بیشتر در فرودگاه‌ها و ترمینال و راه آهن تابلوهای راهنما را با رنگ آبی مشخص می‌کنند.

  • کاربرد: لوگوی شرکت‌ها و برندهای تجاری، سازمان‌های حمل و نقل
  • مثال: پپسی، سامسونگ، hp

رنگ قرمز در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ قرمز

در رابطه با لوگوی برند مک دونالد صحبت کردیم، یکی از رنگ‌های به کار رفته در این لوگو قرمز است. قرمز رنگی اشتها آور است بنابراین انتخاب این رنگ برای لوگوی رستوران‌ها و مواد غذایی بجا و مناسب است. رنگ قرمز بسیار محرک و انرژی دهنده است. همینطور این رنگ بدلیل اینکه سریعاً با مغز ارتباط برقرار می‌کند در لوگوها و بسته بندی‌هایی که مربوط به کودکان است خیلی خوب جواب می‌دهد. قرمز خیلی جلب توجه می‌کند و به همین دلیل لینک‌های کلیک را در سایت‌ها معمولاً با رنگ قرمز مشخص می‌کنند.

  • کاربرد: لوگوی رستوران‌ها، صنایع غذایی
  • مثال: Canon

رنگ زرد در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ زرد

زرد رنگی است جذاب، انرژِی بخش و شادی آور. استفاده از رنگ زرد در لوگو به بیننده انرژی مثبت منتقل می‌کند. زرد جزو اولین رنگ‌هایی است که بلافاصله به چشم می‌خورد و دیده می‌شود به همین دلیل در مسیرها و جاده‌ها معمولاً از تابلوهای زرد برای اخطار و اعلان استفاده می‌شود.

  • کاربرد: رستوران و فست فود
  • مثال: لوگوی نرم افزار اسنپ چت

رنگ مشکی در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ مشکی (سیاه)

مشکی یک رنگ شیک و جذاب است و در مد و فشن بسیار کاربرد دارد. مشکی بر خلاف سایر رنگ‌ها، همیشه و در همه زمان‌ها پرطرفدار است و از این بابت که خسته کننده شود هیچ نگرانی‌ای وجود نخواهد داشت. مشکی شما را لوکس و مدرن نشان می‌دهد. همچنین نماد قدرت است و برند شما را یک برند قوی و با اقتدار نشان می‌دهد.

  • کاربرد: لوگوی برندهای لباس و مد، کالاهای لوکس
  • مثال: آدیداس، نایک

رنگ سفید در طراحی لوگو

رنگ سفید نماد پاکی، سادگی و حرفه‌ای بودن است و در لوگوی هر برندی قابل استفاده است. استفاده از رنگ سفید در طراحی لوگو موجب می‌شود که لوگوی طراحی شده مرتب و منظم و ساده و گیرا باشد. در لوگوهای مدرن و ساده امروزی استفاده از رنگ سفید بسیار کاربردی و رایج شده است.

  • کاربرد: در اکثر لوگوها به عنوان فضاهای منفی و بخش نوشتاری لوگو استفاده می‌شود
  • مثال: wwf

خاکستری و طوسی در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ خاکستری و طوسی

یکی از دلایلی که از رنگ خاکستری در طراحی لوگوها استفاده می‌شود این است که این رنگ با هر رنگی جور و متناسب است. بسیاری از برندها به عنوان جایگزین رنگ مشکی از رنگ خاکستری استفاده می‌کنند. رنگ خاکستری نماد توانایی، تسلط و تواضع است به همین دلیل بسیاری از سازمان‌های قدرتمند از این رنگ در لوگو و کارت ویزیت خود استفاده می‌کنند.

  • مثال: اپل

رنگ قهوه‌ای در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ قهوه ای

قهوه‌ای رنگ عنصر خاک است، به همین دلیل رابطه نزدیکی با طبیعت دارد و معتدل و آرامبخش است. بسیاری از طراحان از رنگ قهوه‌ای برای نشان دادن مسئولیت پذیری و جدیت یک برند در طراحی لوگو استفاده می‌کنند.   

  • کاربرد: لوگوی کارهای ساخت و ساز، طبیعت گردی، وکالت
  • مثال: LV

رنگ سبز در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ سبز

سبز رنگ طبیعت و سرسبزی است. رنگ سبز احساس صلح و امید و تولد دوباره و سلامتی را به دنبال دارد. سبز تسکین دهنده است و نماد باروری نیز هست. با توجه به احساسات نابی که رنگ سبز به انسان منتقل می‌کند می‌توان گفت یکی از رنگ‌های خوب برای طراحی لوگو است.

  • کاربرد: سازمان‌های مرتبط با محیط زیست، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژِی و امور مالی
  • مثال: استارباکس

رنگ بنفش در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از شور و هیجان قرمز و آرامش آبی در آن واحد است. از این رنگ بیشتر برای امور زیبایی و در بسته برندی‌های لوکس و سلطنتی استفاده می‌شود.

  • کاربرد: لوگوی کسب و کارهای شیک و ظریف
  • مثال: یاهو

رنگ نارنجی در طراحی لوگو

انواع لوگو با رنگ نارنجی

نارنجی ترکیبی از رنگ‌های قرمز و زرد است بنابراین شادابی و انرژِی و نشاطی که در دو رنگ زرد و قرمز وجود دارد را در خود دارد. نارنجی بسیار مجذوب کننده است و مشتری را به سمت شما و برندتان جذب می‌کند. یک رنگ جوان پسند است و در کسب و کارهایی که مشتریان هدف جوانان هستند، موفق و متناسب است.

  • کاربرد: صنایع غذایی و کسب و کارهای مرتبط با رده سنی جوانان
  • مثال: برند فانتا

رنگ طلایی در طراحی لوگو

رنگ طلایی ترکیبی از زرد پر انرژی و کرمی خنثی است. این رنگ از دیرباز به دلیل اینکه طلا فلزی گرانبها بوده و هست به عنوان یک رنگ مجلل و لوکس بکار گرفته شده است. رنگ طلایی نماد ثروت و قدرت است و امروزه در بسیاری از لوگوها از این رنگ استفاده می‌شود.

  • کاربرد: کسب و کارهای لوکس و مجلل

لوگوی چند رنگ

معمولاً گفته می‌شود نباید بیش از 2 الی 3 رنگ برای طراحی لوگو استفاده کرد اما لوگوهای چند رنگ معروفی هم در دنیا وجود دارند که بسیار موفق عمل کرده‌اند برای مثال لوگوی المپیک و لوگوی گوگل.

بعد از طراحی شمای کلی لوگو برای برند و کسب و کارتان، مهم است لوگو را در رنگ‌های مختلف بررسی کنید و جزئی‌تر هر رنگ را ببینید و احساسی که از دیدن لوگو در هر رنگ بدست می‌آورید را در نظر بگیرید. همچنین در صورتیکه قصد دارید از چند رنگ در طراحی لوگو استفاده کنید حتما قبل از نهایی کردن، انواع رنگ‌ها را با هم در لوگو طراحی شده اعمال کنید و بعد تصمیم بگیرید.

چطور بهترین رنگ را برای لوگو انتخاب کنیم؟

بعد از شناسایی روانشناسی هر رنگ، مهم است شخصیت برندتان را هم بشناسید تا با استفاده از این دانش متناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

این سوالات شما را در بهتر شناختن برندتان کمک می‌کنند:

  1. برند من مردانه است یا خانم‌ها مخاطب آن هستند؟
  2. آیا ماهیت کسب و کار من تفریح و سرگرمی است یا جدی؟
  3. کالا و محصولات من لوکس و گران قیمت هستند یا مقرون بصرفه؟
  4. برند من کلاسیک است یا مدرن؟
  5. چه رنج و رده سنی مخاطب محصولات و خدمات من هستند؟

پاسخ این سوالات راهی برای ایده گرفتن انتخاب بهترین رنگ برای لوگو است.

باید و نبایدهای انتخاب رنگ در طراحی لوگو

  • هیچگاه در انتخاب رنگ برای لوگو، سلیقه شخصی خودتان را در نظر نگیرید.
  • بیشتر از سه رنگ در طراحی لوگو استفاده نکنید.
  • حتماً یک نسخه سیاه و سفید از لوگوتان داشته باشید.
  • رنگ‌هایی که در لوگو بکار می‌برید باید متناسب باشند.
  • استفاده از رنگ‌های مکمل یک روش خوب برای انتخاب رنگ لوگو است.
  • برای رده سنی پایینتر و کودکان از رنگ‌های شاد استفاده کنید.
  • به پیام رنگ‌ها توجه کنید.

سوالات متداول

چه رنگ‌هایی در طراحی لوگو نباید استفاده شوند؟

در طراحی آرم ممنوعیتی برای استفاده از هیچ رنگی وجود ندارد و از تمام رنگ‌ها می‌توان استفاده کرد. اما نکته اینجاست که این رنگ با ماهیت کسب و کار، طرح لوگو، رده سنی مشتریان هدف و نوع خدمات قابل ارائه از آن برند سنخیت داشته باشد.

بهترین رنگ برای لوگو چیست؟

بیشترین رنگی که تا کنون در جهان برای طراحی لوگو استفاده شده است رنگ آبی است اما این نمی‌تواند ملاکی بر این باشد که آبی بهترین رنگ است. در واقع بهترین رنگ برای هر لوگو متفاوت است. با توجه به شخصیتی لوگو قرار است از یک برند نشان دهد، می‌توان تعیین کرد که کدام رنگ بهترین انتخاب برای آن لوگو است.

بهتر است لوگو تک رنگ باشد یا چند رنگ؟

پاسخ به این سوال چندان کار ساده‌ای نیست بدلیل اینکه هم لوگوهای تک رنگ و هم چند رنگ موفق در دنیا وجود دارند. اما لوگوی تک رنگ تمرکز بر پیام اصلی برند را به مخاطب بیشتر می‌کند. چند رنگ بودن لوگوها معمولاً حامل این پیغام است که محصولات و خدمات متنوعی توسط آن برند ارائه می‌شوند. رنگ‌های متنوع لوگوی المپیک نشان از ملیت‌ها و اقدام مختلفی دارد که در این مسابقات شرکت می‌کنند.

امتیازی که کاربران داده‌اند