1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. باید و نبایدهای انتخاب فونت برای طراحی لوگو و معرفی بهترین فونت های لوگو

باید و نبایدهای انتخاب فونت برای طراحی لوگو و معرفی بهترین فونت های لوگو

یکی از مراحل مهم در طراحی لوگو و آرم، انتخاب یک فونت مناسب است. هر چند با شنیدن نام لوگو بیشتر اشکال و نمادهای گرافیکی در ذهنمان مجسم می‌شوند اما فونت لوگو به همان اندازه که نمادها اهمیت دارند، حائز اهمیت است. بنابراین انتخاب فونت متناسب با کسب و کار از اصول اساسی طراحی لوگو است. لوگو شناسنامه یک برند است بنابراین باید معرف ماهیت آن برند نیز باشد  از طرفی فونت لوگو می‌تواند نمایانگر شخصیت یک برند باشد پس برای انتخاب فونت لوگو وقت بگذارید و بهترین نوع را انتخاب و اجرا کنید.
بیشتر بخوانید

انواع فونت لوگو

برای انتخاب بهترین نوع فونت باید روانشناسی فونت‌ها را بدانید. هر فونت پیام و مفهوم خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است. با این روش شما متوجه می‌شوید که با دیدن یک فونت خاص چه احساسی در مخاطب تداعی می‌شود و آن را با هویت برندتان همخوان و همسو می‌کنید.

فونت سریف (Serif)

فونت سریف (Serif Font) برای طراحی لوگو

اولین دسته بندی فونت‌ها، نوع سریف یا سنتی است. در فونت سریف یک کشیدگی‌هایی در انتهای حروف دیده می‌شود که به خواناتر شدن آن در مقیاس‌های بزرگ کمک می‌کند. این فونت بسیار ساده و سنتی است و یک شمای کلاسیک به لوگوی شما می‌دهد. از این فونت‌ها برای کسب و کارهای حرفه‌ای و قابل احترام استفاده کنید تا یک جلوه‌ی قابل اعتماد به برندتان بدهد.

فونت سنس سریف (Sans Serif)

فونت سنس سریف (Sans Serif Font) برای طراحی لوگو

دسته‌ی بعدی فونت‌های سنس سریف هستند که بر خلاف فونت‌های سریف، کشیدگی در انتهای حروف ندارند. این فونت‌ها ساده‌تر و تمیزتر هستند و شمای مدرن‌تری دارند. از آنجاییکه این فونت‌ها دوستانه‌تر و ساده‌تر هستند، استفاده از آن‌ها در طراحی لوگو افزایش پیدا کرده‌ است. از این نوع فونت‌ها تقریباً در لوگوی تمامی کسب و کارها می‌توان استفاده کرد.

فونت دست نویس

فونت دست نویس برای طراحی لوگو

فونت‌های دست نویس هویت بیشتری نسبت به دو دسته بندی قبل دارند. این فونت‌ها حالت خوشنویسی دارند و ظریف‌تر از فونت‌های سریف و سنس سریف هستند و برای برندها و کسب و کارهای زنانه خیلی مناسب هستند. اما باید مراقب خوانا بودن این فونت‌ها باشید.

فونت های تزئینی

فونت های تزئینی برای طراحی لوگو حرفه ای

یکسری فونت‌ها هستند که به دسته بندی خاصی تعلق ندارند و حالت تزئینی دارند. این فونت‌ها برای طراحی لوگو بسیار جالب توجه هستند چون شخصیت بیشتری به لوگوی شما می‌دهند اگر به درستی استفاده شوند می‌توانند معرف هویت برند شما باشند.  دقت کنید که به درستی از این فونت‌ها استفاده کنید برای مثال آن‌ها را با فونت‌های سنس سریف ترکیب کنید.

ترکیب فونت ها

اول از همه اینکه نباید از بیش از دو فونت در لوگو استفاده کنید. ثانیاً نام برند حتی اگر چند کلمه‌ای باشد باید با یک فونت نوشته شود و تگ لاین یا نوشته‌های توصیفی را باید با فونت دیگری نوشت. نام برندتان المانی است که بهتر است با فونتی نوشته شود که بیشترین هویت را به آن بدهد مثل فونت‌های دست نویس و نوشته توصیفی یا تگ لاین باید با تمیزترین و ساده‌ترین فونت مثل فونت‌های سریف و سنس سریف نوشته شود. این ترکیب باعث می‌شود مشتریان به سرعت جذب فونت زیبای لوگوی شما با نام برندتان شوند و با توصیف و تگ لاین هم به سرعت ارتباط برقرار کنند. اگر در لوگو المان تصویری هم داشته باشید باید حتما فونت را با تصویر همخوان انتخاب کنید.

چطور یک فونت خوب برای لوگو انتخاب کنیم؟

پیدا کردن فونت خوب برای طراحی لوگو

هویت برندتان را بشناسید

باید بدانید برند و کسب و کارتان در کدام دسته بندی شخصیتی قرار می‌گیرد و مطابق آن یک دسته بندی فونت مناسب با آن را انتخاب کنید. هر چه شناخت شما از کسب و کارتان بیشتر باشد بهتر می‌توانید یک فونت مناسب را انتخاب کنید.

فونتی را استفاده کنید که انعکاس هویت برند شما باشد

فونت، لوگوی شما را به یاد ماندنی و قابل شناسایی می‌کند. باید تشخیص بدهید که کدام فونت بهترین توصیف از برند شما است. آیا کسب و کار شما جدی و شسته رفته است یا سرزنده و بی نظم و برای سرگرمی است؟ آیا برندتان نوظهور است یا بیشتر حالت سنتی و محافظه کارانه دارد؟ صنایع و کسب و کارهای متفاوت، ارزش‌ها و باورهای متفاوتی دارند که هر کدام با یک نوع فونت بیشتر ارتباط برقرار می‌کند و نزدیک‌تر است. به محصولات یا خدماتی که ارائه می‌کنید و مشتریان هدفتان نگاهی بیندازید و آن ویژگی که می‌خواهید در لوگوی برندتان بولد و پر رنگ باشد را با نوع فونت سازگارکنید.

فونت ساده انتخاب کنید

یک لوگو با فونت تر و تمیز و ساده، بهتر و زودتر در ذهن می‌ماند. همینطور در مقیاس‌های بزرگ و کوچک لوگو باید خوانا و جذاب و زیبا باشد بنابراین اطمینان حاصل کنید که در هر مقیاس و سطحی لوگوی شما جذاب و خوب دیده می‌شود.

فونت لوگوی رقبا را بررسی کنید

اینکه از لوگوی برندهای موفق ایده بگیرید کار عاقلانه‌ای است. شما با بررسی لوگوی برند رقبا هم می‌توانید بهترین فونت را برای خود انتخاب کنید و هم مطمئن خواهید بود که لوگوی شما متفاوت و منحصربفرد خواهد بود.

در انتخاب فونت به مد روز توجه نکنید

فونت‌هایی که طبق مد روز هستند عمر کوتاهی دارند و بعد از مدتی جذابیت خود را از دست می‌دهند. اگر می‌خواهید لوگوی  برندتان تا سال ‌ها در معرض توجه باشد، نگذارید چیزهای زودگذر و مد روز شما را فریب دهند. فونتی را انتخاب کنید که ارزش‌ها و هویت برند شما را نشان دهد.

فونت را با و بدون رنگ امتحان کنید

فونت مناسب و خوب فونتی است که انعطاف‌پذیر باشد و  در هر دو حالت با و بدون رنگ جذاب باشد. بعد از اینکه فونت را انتخاب کردید آن را مشکی کنید، آیا مورد پسندتان است؟ در مرحله بعد همان فونت را رنگی کنید و ببینید چه احساسی به شما دست می‌دهد. اگر در هر دو حالت از فونت لوگو راضی بودید بدانید انتخابتان صحیح بوده است.

بهترین فونت های انگلیسی برای لوگو

تصویر بهترین فونت های انگلیسی برای طراحی لوگو

Brandon Grotesque

این فونت  از دسته فونت‌های سنس سریف است و برپایه اشکال هندسی طراحی شده، لبه‌های گرد دارد و احساس مدرن بودن را در لوگو انتقال می‌دهد. این فونت کاملاً خواناست و برای طراحی‌های حرفه‌ای متناسب است.

Proxima Nova

این فونت خود انواع متفاوتی دارد و استفاده از این مدل‌ها برای انواع لوگو رایج است. از این فونت در لوگوی Spotify و Twitter استفاده شده است.

Gilroy

این فونت هندسه تمیزی دارد و جزو فونت‌های مدرن از دسته سنس سریف است.

Mont

فونت مونت جزو فونت‌های سنس سریف است و خود انواع مختلفی دارد. انواع این فونت از سایز خیلی نازک تا خیلی ضخیم وجود دارد و از 130 زبان مختلف دنیا پشتیبانی می‌کند. استفاده از این فونت در لوگوهای برجسته مناسب است.

Avenir Next Pro

این فونت ورژن جدیدی از حالت قدیمی همین فونت است که بسیار پر طرفدار است. این فونت در سایزهای بزرگ و کوچک بسیار خواناست و یکی از بهترین فونت‌های سنس سریف است.

Panton

اگر می‌خواهید در حالت‌های وب و چاپ یک فونت بسیار خوانا داشته باشید این فونت را انتخاب کنید. این فونت برای انواع سرتیتر در اندازه‌های مختلف مناسب است. این فونت به راحتی برای لوگو، چاپ روی تیشرت و پوستر استفاده می‌شود.

TT Commons

یکی از معروف‌ترین فونت‌ها برای طراحی لوگو است و  از نوع فونت‌های سنس سریف است. این فونت را در هر زمینه کاری و با هر کیفیتی می‌توان در طراحی لوگو استفاده کرد. ویژگی برجسته این فونت سادگی آن است و همین ویژگی
آن را به یکی از پرکاربردترین فونت‌ها تبدیل کرده است.

Museo Sans

این فونت یک فونت هندسی و خواناست و فاصله‌ی مناسبی بین حروف و کلمات در این نوع فونت وجود دارد که ظاهر آن را زیباتر و بهتر کرده است.

بهترین فونت های فارسی برای لوگو

تصویر بهترین فونت های فارسی برای لوگو

کدام فونت‌ها برای طراحی لوگو مناسب نیستند؟

علاوه بر دانستن و شناخت بهترین فونت‌ها برای طراحی لوگو، باید فونت‌های نا مناسب را هم بشناسیم تا در بکار بردن آن‌ها هوشیارانه عمل کنیم. بعضی فونت‌ها هستند که در دنیای فونت، بسیار معروف و پر طرفدار هستند اما استفاده از آن‌ها در طراحی لوگو کار جالبی نیست.

Impact

یکی از محبوب‌ترین فونت‌هاست اما نباید از آن در طراحی لوگو استفاده کرد؛ دلیل آن هم این است که این فونت خیلی نازک است و ظاهر جالبی به لوگو نمی‌دهد بنابراین مطلقاً نباید در طراحی لوگو از این فونت استفاده کرد.

 Comic Sans

استفاده از این فونت فقط برای کسب و کارهای مرتبط با کودکان مناسب است و نباید در لوگوی محصولات و خدمات مرتبط با بزرگسالان استفاده شود.

Papyrus

این فونت کاملاً کودکانه و بی نظم است و نباید در در طراحی لوگو استفاده شود. استفاده از این فونت لوگوی شما را از حرفه‌ای بودن دور می‌کند.

امتیازی که کاربران داده‌اند