1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. یازده خطای طراحی لوگو: اشتباهات رایج در دیزاین لوگو چیست؟

یازده خطای طراحی لوگو: اشتباهات رایج در دیزاین لوگو چیست؟

طراحی لوگو برای برندتان مانند استخدام یک وکیل است تا در دادگاه بجای شما صحبت کند. وکیل شما را به بهترین وجه ممکن معرفی می‌کند و بهترین ورژن شما را به قاضی نشان می‌دهد. لوگو هم به همین شکل عمل می‌کند، کسب و کار شما را به مشتریان معرفی می‌کند و یک شمای کلی از کار شما را به همگان نشان می‌دهد. همانطور که یک موکل برای موفقیت در یک پرونده به یک وکیل خوب نیاز دارد، برند هم برای پیروزی در بازار باید یک لوگوی خوب داشته باشد. برای ساخت یک لوگوی خوب باید در گام اول با خطاهای رایج در طراحی لوگو آشنا باشیم تا بتوانیم در عمل از این اشتباهات جلوگیری کنیم.
بیشتر بخوانید

11 خطای رایج در طراحی لوگو

کپی برداری از لوگوهای دیگر

از اولین و بزرگ‌ترین اشتباهات طراحی لوگو این است که لوگوی شما کپی برداری از برندهای دیگر باشد. در این صورت برند شما یک برند حرفه ای نخواهد بود، قابلیت ثبت لوگو را نخواهید داشت و قابل تمایز نیستید. کپی برداری این پیام را منتقل می‌کند که شما حرف زیادی برای گفتن در عرصه کاری‌تان ندارید و حتی وقتی برای اینکه یک لوگوی متفاوت و خاص داشته باشید صرف نکرده‌اید. بنابراین هرگز چنین اشتباهی در طراحی لوگو نباید انجام شود. ضمن اینکه کپی برداری کاری غیر قانونی است.

طراحی لوگو طبق مد روز

اینکه تنها به این فکر کنید که طرحتان مد روز باشد شاید در دید اول جذاب بنظر بیاید اما متاسفانه لوگوهایی که با این دید طراحی می‌شوند در طول زمان جذابیت خود را از دست می‌دهند و تنها برای مدت کوتاهی جالب توجه هستند. معمولاً چنین طرح‌هایی کلیشه‌ای و تکراری هستند. این یک عیب است و نباید نادیده گرفته شود. از طرفی شما باید به لوگو به چشم یک ابزار بلند مدت و همیشگی که نیازی به تغییر نداشته باشد نگاه کنید چرا که طرح‌های ماندگار و همیشگی اعتماد مشتریان را بیشتر جلب می‌کنند و در ذهن بهتر ثبت می‌‌شوند.

در هم ریختگی

گاهاً ما تمایل داریم چیزهای زیادی را همزمان با هم داشته باشیم حتی در صورتی که به خیلی از این چیزها نیازی نداشته باشیم. این خطا باید در هنگام طراحی لوگو مطلقاً انجام نشود. در حالیکه در دنیای عناصر و المان‌های طراحی لوگو کند و کاو می‌کنید، دنیایی از رنگ‌ها، تصاویر و فونت‌ها را می‌بینید اما نکته اینجاست که تعداد مشخصی از عناصر قابلیت حضور در لوگوی شما را دارند. سادگی باعث تاثیرگذاری و در هم ریختگی منجر به گیج شدن مشتریان می‌شود. بنابراین لوگویی که در نهایت طراحی می‌کنید حداکثر از یک نماد، یک فونت و سه رنگ بایستی تشکیل شده باشد.

نادیده گرفتن مخاطبان و مشتریان

هدف از طراحی لوگو این که توسط مخاطبان دیده شود، شناخته شود و در خاطر آن‌ها بماند. در واقع این نظر مخاطبان است که باید ملاک قرار داده شود. اگر در هنگام طراحی لوگو مشتریان را نادیده بگیرید و آن‌ها را فراموش کنید مثل این است قرمه سبزی را بدون سبزی بپزید. بنابراین در تمام مراحل و جزئیات طراحی لوگو سلیقه مشتریان را در نظر داشته باشید.

انتخاب فونت بد

انتخاب فونت بد برای طراحی لوگو

اگر لوگوی شما دارای تصویر و نماد نیست، اولین چیزی که به چشم مخاطبان می‌خورد نوشته و متن لوگو است. رایج‌ترین خطایی که در طراحی این نوع لوگوها ممکن است انجام شود این است که اولین فونتی که دیدید را انتخاب و اجرا کنید. فونت‌ها مفاهیم و پیام خاصی دارند برای مثال بعضی فونت‌ها مدرن و مجلل هستند، بعضی صمیمانه‌تر و بعضی فونت‌ها برای کودکان متناسب‌تر.

همچنین ممکن است بخواهید یک تگ لاین یا عبارت به عنوان عنصری برای معرفی بهتر برندتان در لوگو به کار ببرید، در این حالت می‌توانید از دو فونت متفاوت استفاده کنید اما در نهایت هر دو باید باهم همخوان باشند.

نکته دیگر در انتخاب فونت متناسب این است که فونت باید طوری انتخاب شود که در اندازه‌های مختلف خوانا و واضح باشد.

افراط در استفاده از رنگ‌ها

زیاده روی در استفاده از رنگ برای طراحی لوگو

مشابه فونت‌ها، رنگ‌ها هم پیام و مفهوم خاصی دارند که باید در استفاده از آن‌ها در طراحی لوگو به مفهوم آن‌ها توجه شود. اینکه شما چه رنگی را دوست دارید دلیل محکمی بر این نیست که حتماً از آن رنگ خاص در لوگوی برندتان استفاده کنید. برای مثال رنگ مشکی برای لوگوهای لوکس و شیک زیبا و متناسب است اما آیا در کسب و کارهای مرتبط با کودکان می‌توان از این رنگ استفاده کرد؟ برای استفاده متناسب از رنگ‌ها باید به روانشناسی هر رنگ و تاثیر آن بر افراد توجه کرد. برای مثال دیدن رنگ آبی احساس آرامش را به دنبال دارد در حالیکه رنگ قرمز پر از احساس انرژی و هیجان است.

در ضمن نباید به لوگو به دید یک بوم نقاشی که هر تعداد رنگی را روی آن می‌توان پاشید نگاه کنید. به محدودیت تعداد رنگ‌ در لوگو هم توجه داشته باشید.

استفاده از فایل اشتباه و نادرست

اینکه لوگو را در چه فایلی ذخیره و استفاده کنید مهم است. کیفیت لوگو تعیین می‌کند که مشتریان آن را نادیده بگیرند یا به آن جذب شوند. لوگو ابزاری است که قرار است به عنوان شناسنامه برند شما در تمام زمینه‌ها، اندازه‌ها و کاربردها مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین باید قابلیت تغییر سایز و حفظ همان کیفیت اصلی را داشته باشد. اگر لوگو در قالب JPEGs یا پیکسلی باشد به تغییر سایز خوب جواب نمی‌دهد و عملاً در بعضی سایزها غیر قابل استفاده خواهد بود اما یک فایل وکتور از لوگو امکان تغییر سایز تا هر اندازه‌ای را برای شما فراهم می‌کند.

پیچیدگی زیاد

یکی از انواع لوگو، لوگوی مفهومی است. تصویری که دقیقاً ماهیت کار شما را نشان نمی‌دهد اما مفهوم کسب و کارتان را با تصاویر انتزاعی بیان می‌کند. این لوگوها معمولاً بسیار جذاب هستند و در صورتیکه خوب طراحی شوند، موفق عمل می‌کنند اما گاهاً ممکن است پیچیدگی زیاد در این لوگوها مشکل ساز شود. هر چه طرح لوگو ساده‌تر و گویاتر باشد و مفهوم سریع‌تر منتقل شود، لوگو اصولی‌تر طراحی شده است. همچنین سادگی طرح لوگو موجب می‌شود تا زودتر در ذهن ماندگار شود.

پر کردن تمام فضاهای خالی در لوگو

پر کردن فضاهای خالی در طراحی لوگو

یکی از اشتباهات رایج در طراحی لوگو این است که تمام فضاهای خالی پر شود. داشتن فضای خالی در لوگو کمک می‌کند تا طرح ساده‌تر و چشم‌نوازتر باشد و در بیشتر لوگوهای مطرح این مسئله به چشم می‌خورد.

 استفاده از ابزار نامناسب برای طراحی لوگو

همه نرم‌افزارها و ابزار طراحی آرم استاندارد نیستند و نتیجه استفاده از این ابزارها، طراحی یک لوگوی غیر حرفه‌ای است. بهتر است در طراحی لوگو تا جایی که امکان دارد از نرم‌افزارهای پیکسلی مثل فوتوشاپ استفاده نشود چرا که خروجی این نرم افزارها، فایلی است که در همه ابعاد نمی‌توان از آن استفاده کرد. بهترین ابزار برای طراحی لوگو دو نرم‌افزار Adobe Illustrator و CoralDraw هستند.

عدم بازبینی مجدد و اصلاح طرح نهایی

بررسی نهایی لوگوی طراحی شده

قبل از نهایی کردن طرح و استفاده از آن برای محصولات، شبکه‌ها و کانال‌ها و تبلیغات، بهتر است یک مرتبه از جنبه‌های مختلف لوگوی طراحی شده را بررسی کرد و ریزبینانه‌تر نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد. در این بازبینی ممکن است تغییراتی در لوگو ایجاد بشود یا نشود نکته اینجاست که طرح نهایی با دقت بیشتری تایید شود و از هر لحاظ استاندارد و قابل قبول باشد.

سوالات متداول

در صورتیکه یک لوگو بد طراحی شود چه باید کرد؟

در صورتی که هنوز طرح لوگوی طراحی شده را استفاده نکرده‌اید، یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از طراحی مجدد این است که لوگو را بارها و بارها بررسی کنید و در همان ابتدا تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید اما اگر مدت‌هاست از لوگویی برای کسب و کارتان استفاده می‌کنید و به تازگی متوجه خطاهای طراحی آن شده‌اید، می‌توانید به کمک یک طراح خطاهای آن را برطرف کنید و اصلاحات مورد نیاز را انجام دهید و با یک لوگوی خوب و استاندارد به کار خود ادامه دهید.

برای کاهش خطاهای طراحی لوگو چه باید کرد؟

برای به حداقل رساندن اشتباهات در ساخت لوگو موارد زیر باید رعایت شود: -بهتر است از یک فریلنسر طراحی لوگو کمک بگیرید -لوگوی برند رقبا را بررسی کرده و ایده بگیرید -از عناصر طراحی لوگو به درستی استفاده کنید -هر اندازه که نیاز باشد برای طراحی لوگو وقت صرف کنید

امتیازی که کاربران داده‌اند