1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. 15 تکنیک قدرتمند برای طراحی لوگو به همراه نکات و اصول ساخت لوگو

15 تکنیک قدرتمند برای طراحی لوگو به همراه نکات و اصول ساخت لوگو

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر برند، داشتن یک لوگوی خوب است که به درستی کسب و کار را معرفی کند و در مسیر برندسازی کمک رسان باشد. به همین منظور شرکت‌ها و برندها همان ابتدای شروع به کار یک دیزاینر و فریلنسر لوگو را استخدام می‌کنند و بودجه‌ای برای این کار اختصاص می‌دهند. اما چه نکاتی باید رعایت شود تا نتیجه هزینه و وقتی که برای طراحی لوگو صرف می‌شود قابل قبول باشد؟
بیشتر بخوانید

به همان اندازه که یک لوگوی خوب در برندسازی و موفقیت یک برند موثر است در صورتی که بد طراحی شود اثر منفی و مخرب دارد. بنابراین دیزاین لوگو باید طبق استانداردها و اصول حرفه‌ای باشد.

چه نکاتی را در طراحی لوگو باید رعایت کرد؟

با بررسی معروف‌ترین و بهترین لوگوهای دنیا می‌توان به اصول مشترکی رسید که در طراحی تمام این لوگوها رعایت شده و این اصول را به عنوان استانداردهای لازم برای طراحی دیگر لوگوها به کار برد. در ادامه 10 تکنیک کاربردی برای ساخت یک آرم حرفه‌ای توضیح داده شده است.

برندتان را بشناسید

شناخت برند برای طراحی لوگو

قبل از شروع به طراحی لوگو باید شخصیت و ماهیت برند را بشناسید و یک دید و نگاه درست به آن برند داشته باشید تا در طراحی لوگو ایده بگیرید. ایدئولوژی و رویکرد برند را بدانید و مشتریان هدف آن را بشناسید و اهداف و چشم اندازی که برند دارد را در زمان طراحی لوگو بکار ببرید. به عبارتی تمام ریز و بم برند را روی دایره بریزید چراکه تمام این نکات در یافتن بهترین طرح و ایده کمک کننده هستند.

لوگو باید معرف ماهیت و شخصیت برندتان باشد

لوگویی که قرار است برای برندتان طراحی کنید باید حتما عناصری داشته باشد که ایدئولوژی، ماهیت و زمینه کاری، باورها و اهداف برند را نشان دهد. بنابراین باید از عناصر طراحی لوگو به درستی برای نشان دادن این جزئیات استفاده کنید. لوگو باید در همان دید اول یک تصویر مرتبط با کسب و کارتان را در ذهن مخاطب ایجاد کند و به هیچ عنوان نباید پرت و بی ربط باشد.

لوگو را تاثیرگذار طراحی کنید

برای اینکه یک لوگوی تاثیرگذار داشته باشید، باید آن را منحصر بفرد و خاص طراحی کنید. تنها یک نگاه به یک لوگوی تاثیرگذار آن را برای همیشه در ذهن‌ها ماندگار می‌کند. سعی کنید بهترین لوگو را در بین رقبای خود داشته باشید.

از رنگ‌ها به درستی استفاده کنید

استفاده درست از رنگ ها برای طراحی لوگو

رنگ‌ها یکی از عناصر حیاتی و بسیار تاثیرگذار در جذب مخاطبان و مشتریان به لوگو و برند شما هستند و هر رنگ پیغام خاصی دارد بنابراین در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید. برای مثال استفاده از رنگ قرمز در لوگو نشانه انرژی و شور است و این پیام را می‌رساند که محصولات و خدمات شما برای رده سنی جوانان متناسب است. رنگ‌های روشن و پر رنگ توجه مخاطبان را بیشتر جلب می‌کنند.

توجه داشته باید که هر رنگ احساس خاصی را در بیننده ایجاد می‌کند که این احساس همیشه با او خواهد ماند بنابراین بهترین رنگ متناسب با کسب و کار و برندتان را انتخاب کنید.

فونت متناسبی برای لوگو انتخاب کنید

انتخاب فونت مناسب از دیگر نکات و اصول مهم در طراحی لوگو است. متاسفانه خیلی از طراحان توجه چندانی به دنیای فونت‌ها و پیام آن‌ها به مخاطبان ندارند و خیلی سرسری از این بخش می‌گذرند و به طور رندم یک فونت را برای لوگو انتخاب می‌کنند. حقیقت این است که فونت می‌تواند شخصیت یک برند را نشان دهد برای مثال اگر لوگوی برند عروسک‌ها حالت دستنوشته داشته باشد ارتباط بهتری با کودکان برقرار می‌کند تا دیگر فونت‌ها.

اگر فونت لوگو با کسب و کارتان سنخیتی نداشته باشد پیام اشتباهی را به مخاطب منتقل می‌کند بنابراین در مورد نوع فونت لوگو خوب فکر کنید و فونت‌های متفاوت را امتحان و نهایتاً بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نوع لوگو را به درستی انتخاب کنید

هر چند در مورد تمام عناصر طراحی لوگو می‌توانید کاملاً سلیقه‌ای عمل کنید اما بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که خودتان را بجای مشتریان بگذارید و طبق سلیقه مخاطبان همه عناصر را انتخاب کنید. اینکه لوگو از نوع نوشتاری باشد یا تصویری و یا ترکیبی از هر دو یکی از نکات مهمی است که در انتخاب آن باید بسیار هوشمندانه عمل کنید. هر چه برندتان را بیشتر بشناسید بهتر می‌توانید نوع لوگو را انتخاب کنید و یکی از راه‌های ایده گرفتن هم بررسی لوگوی رقبا است.

لوگو را تا حد امکان ساده طراحی کنید

طراحی ساده لوگو

شاید تصور کنید از نمادها، فونت‌ها و رنگ‌های متفاوتی می‌توانید در طراحی لوگو استفاده کنید اما این طرز تفکر غلط است. در یک لوگو نهایتاً از دو فونت و سه رنگ و یک نماد می‌توان استفاده کرد اما طرح کلی  باید ساده باشد و آشفته و شلوغ نباشد. لوگوهای شلوغ حواس مخاطب را از پیام اصلی برند پرت می‌کنند و به خاطر سپردن این نوع لوگوها آسان نیست. اگر نگاهی به لوگوهای مطرح و معروف بیندازید، سادگی را در طرح تمام این لوگوها می‌بینید.

لوگو را قابل تطبیق با هر سایزی طراحی کنید

لوگو باید در هر اندازه‌ای قابل استفاده باشد. برای مثال شما می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی در سایز کوچک از آن استفاده کنید، اگر در این سایز کیفیت و وضوح نداشته باشد نمی‌توانید به درستی از آن استفاده کنید. یا فرض کنید می‌خواهید در مقیاس بزرگ مثلاً در بیلبوردها لوگوی برندتان را نمایش دهید و خودتان را تبلیغ کنید، لوگو باید این قابلیت را داشته باشد که در هر سایزی کیفیت خود را حفظ کند و گویا و جذاب باشد.

از کلیشه و تکرار پرهیز کنید

بسیاری برندها زمان کافی و لازم را برای طراحی لوگو صرف نمی‌کنند و لوگوی خود را خاص طراحی نمی‌کنند. از طرح‌های تکراری و مشابه رقبا استفاده می‌کنند که تاثیر منفی زیادی روی برند دارد. باهوش باشید و از یک طرح کاملاً خاص و قابل ثبت برای برندتان استفاده کنید. هر چه طرح شما خاص‌تر باشد هم حرفه‌ای تر است و هم بهتر در یاد می‌ماند.

یک داستان و مفهوم در دل لوگو داشته باشید

یکی از نکاتی که در طراحی لوگو می‌تواند خیلی موثر باشد این است که یک داستان قوی پشت لوگو داشته باشید. جدای از زیبایی و جذابیت بصری لوگو، لوگوهای قوی پر از معنی و مفهوم پیدا و پنهان هستند. بنابراین سعی کنید یک مفهوم قابل درک که خیلی هم پیچیده نباشد و هر بیننده‌ای متوجه آن شود را در طراحی لوگو در نظر بگیرید.

بر مشتریان هدف برند متمرکز شوید

در نظر گرفتن مخاطبان در هنگام طراحی لوگو

بهترین لوگوها بیشترین سهم را از بازار هدف و مشتریان دارند بنابراین مشتریان باید در مرکز توجه قرار داده شوند. بیشترین توجه به مشتریان باعث می‌شود لوگویی که در نهایت طراحی می‌شود بیشترین ارتباط را با مشتریان برقرار کند که این بزرگ‌ترین هدف هر برند و کسب و کاری است. بر کسانی که قرار است محصولات و خدمات شما را ببینند فکوس کنید نه سلیقه شخصی خودتان.

لوگو را متقارن طراحی کنید

در طراحی لوگو به رعایت تقارن و تعادل توجه داشته باشید. لوگو باید از نظر طول و عرض یک تناسبی داشته باشد تا از نظر ظاهری جذاب باشد و در هر زمینه‌ای به راحتی قابل استفاده باشد.

لوگو را با فرمت وکتور ذخیره و استفاده کنید

برای اینکه همیشه کیفیت لوگویی که طراحی کرده‌اید حفظ شود همیشه از فرمت وکتور استفاده کنید. همچنین یک نسخه سیاه و سفید از لوگو داشته باشید تا در صورت نیاز از این نسخه استفاده کنید.

انتخاب روش طراحی لوگو

با توجه به توانایی‌های خودتان و طرح و ایده‌ای که در ذهن دارید بهترین روش را برای طراحی لوگوی برندتان انتخاب کنید. اگر خودتان در این زمینه دستی دارید و می‌توانید بهترین ایده را به طرح تبدیل کنید شروع کنید در غیر این صورت یک دیزاینر خوب استخدام کنید و برای آینده کسب و کارتان هزینه کنید.

لوگو را بارها و بارها بررسی کنید

بررسی نهایی در طراحی لوگو

در نهایت لوگویی که طراحی شده است را از ابعاد مختلف بارها مورد بررسی  قرار دهید چرا که تغییر لوگو کار چندان جالبی نیست و تاثیر خوبی برای برند ندارد به همین دلیل هر قدر نیاز باشد زمان صرف کنید تا بهترین و جذاب‌ترین لوگوی ممکن را تاهمیشه برای برندتان داشته باشید.

چند نکته طلایی در طراحی لوگو

  • خلاقیت را در طراحی لوگو فراموش نکنید، سیب گاز زده برند اپل را تجسم کنید و برای خودتان یک لوگوی خلاقانه طراحی کنید.
  • از تکنیک ترکیب حروف و یا هویت دادن به نوشته‌ها در لوگوهای نوشتاری استفاده کنید.
  • حتماً یک زمانی را برای بررسی لوگوی رقبا صرف کنید تا هم ایده بگیرید و هم نقاط قوت و ضعف رقبا را بشناسید و در طراحی لوگوی خودتان از آن‌ها استفاده کنید.
  • چند طرح مختلف را روی کاغذ بیاورید و بهترین را تبدیل به فایل کنید.
  • از نرم افزارهای معتبر و خوب مثل Adobe illustrator استفاده کنید.
  • خطاهای رایج طراحی لوگو را بشناسید و از آن‌ها اجتناب کنید.

سوالات متداول

از چند رنگ می‌توان در طراحی لوگو استفاده کرد؟

در طراحی لوگو نهایتاً از سه رنگ که با هم متناسب و همخوان باشند می‌توان استفاده کرد. در استفاده از رنگ به روانشناسی رنگ‌ها توجه کنید و متناسب با رده سنی مشتریان و پیام و هدفی که برند می‌خواهد منتقل کند، متناسب‌‌ترین رنگ را انتخاب کنید. لوگوهای سیاه و سفید معمولاً بسیار موفق عمل می‌کنند.

استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو چه تاثیری بر بیننده دارد؟

یکی از نکات طلایی طراحی لوگو استفاده از فضای منفی و خالی به درستی است. این اصل باعث می‌شود شمای کلی لوگوی شما تر و تمیز و ساده جلوه کند و تمرکز و توجه مخاطب به بخش‌های نوشتاری و تصویری لوگو بیشتر جلب شود.

مهمترین قاعده و تکنیک طراحی لوگو چیست؟

همه نکاتی که ذکر شد از مفهوم تا نوع نماد و نوشتار و رنگ و فونت و... در طراحی یک لوگوی خوب باید در صدر توجه قرار بگیرند اما شاید مهمترین نکته‌ای که هر دیزاینر لوگو باید به آن توجه کنید سادگی لوگو است.

امتیازی که کاربران داده‌اند