1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. فرآیند طراحی لوگو: اصول، روش ها و مراحل ساخت لوگو چیست؟

فرآیند طراحی لوگو: اصول، روش ها و مراحل ساخت لوگو چیست؟

طراحی لوگو برای یک سازمان، شرکت و یا حتی یک کسب و کار کوچک یکی از اساسی‌ترین اقدامات است که بدون آن هیچ تشکیلاتی نمی‌تواند چندان موفق و حرفه‌ای جلوه کند. اما آنقدرها که بعضی فکر می‌کنند هم کار ساده­ و پیش پا افتاده‌ای نیست. اهمیت داشتن لوگو و آرم برای هر کسب و کاری، حساسیت طراحی و دیزاین آن را بیشتر می‌کند، بنابراین انتخاب یک طراح لوگو و یک روش طراحی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. طراحی لوگو یک زیرساخت است که روش‌ها، اصول، ابزار و تکنیک‌های ویژه‌ای دارد.
بیشتر بخوانید

هدف از طراحی لوگو چیست؟

دلایل متعددی برای لزوم طراحی لوگو برای هر برندی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لوگو نشانه حرفه ای بودن شماست
  2. اعتماد مشتریان را بیشتر به کسب و کار شما جلب می‌کند
  3. راحت‌تر و با سرعت بیشتری قابل شناسایی خواهید بود
  4. در بازار رقبا حرفی برای گفتن خواهید داشت و از آن‌ها متمایز می‌شوید
  5. یک دید کلی به مشتری و مخاطبان از نوع کسب و کارتان می‌دهد
  6. جلوه بصری کار شما را بیشتر کرده و در تمام تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد
  7. لوگو بستری است که شما را حتی در سطح جهانی به مخاطبان معرفی می‌کند و به کسب و کارتان رونق می‌دهد

اما در کنار تمام این موارد پر واضح است که اصلی‌ترین هدف و مزیت داشتن لوگو، این است که یک برند در بازار هدف شناخته شود و در یاد و خاطر همه ماندگار شود. مانند لوگوی برند آدیداس که با شنیدن نام آن هم تصویر لوگو و هم تمام محصولات آدیداس را در ذهن مجسم می‌شود.

اصول طراحی لوگو

طراحی و دیزاین لوگو مانند هر علم و هنری اصول و قواعد خاص خود را دارد و برای دستیابی به اهدافی که از طراحی لوگو مد نظر است، باید چهارچوب و اصول و قواعد آن رعایت شود.

بهتر است طرح لوگو ساده باشد

بهتر است طرح لوگو ساده باشد

هرچند ممکن است پیچیدگی و مفهومی بودن یک تصویر در آثار هنری شگفت انگیز باشد اما در مورد لوگو بهتر است همه چیز شفاف و واضح باشد و در همان لحظات ابتدایی که آن را می‌بینیم یک تصویر روشنی از نوع فعالیت آن برند را به ما نشان بدهد. این از آن جهت است که ارتباط سریعتری در ذهن برقرار کند و بهتر در خاطر مخاطبان بماند. در ضمن طرح لوگو هرچه ساده‌تر باشد تاثیر بهتری بر بیننده دارد. بنابراین از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو این است که تا حد امکان لوگوی شما گویای پیامی باشد که می‌خواهید به بینندگان منتقل کنید.

طرح لوگو بهتر است در طول زمان بدون تغییر بماند

بعضی کسب و کارها بصورت دوره‌ای طرح لوگوی خود را تغییر می‌دهند اما این کار چندان توصیه نمی‌شود. دلیل آن هم این است که مخاطبان را دچار سردرگمی می‌کند. بهتر است در همان ابتدای طراحی لوگو یک طرح خاص، منحصر بفرد و خوب انتخاب شود که در طول زمان تغییری در آن ایجاد نشود و مشتریان همیشه آن برند را با آن لوگو به یاد بیاورند. اینکه همیشه با یک لوگو شناخته شوید و یک تصویر از شما در ذهن مشتریان باشد، ثبات قدم شما و در نتیجه اعتماد و وفاداری بیشتر مشتریان را در پی خواهد داشت.

لوگو باید در سایزهای مختلف قابل استفاده باشد

لوگو باید طوری طراحی شود تا بتوان از آن در سطوح مختلف کوچک و بزرگ طوری استفاده کرد که تمام جزئیات به وضوح قابل مشاهده باشند. در فضای مجازی، انواع اقلام تبلیغاتی، روی کالا و محصولات در سایزهای مختلف از لوگو استفاده می‌شود بنابراین باید به قابلیت تطبیق آن در اندازه‌های مختلف توجه کرد.

طراحی زیبا و منحصر بفردی داشته باشد

لوگو علاوه بر موارد ذکر شده، باید طراحی چشم نواز و زیبایی داشته باشد. زیبایی لوگو تا حدی مهم است که در بسیاری موارد حتی اگر قصد استفاده از کالا و یا خدمات یک کمپانی و برند را نداشته باشیم اما با داشتن یک لوگوی زیبا در خاطرمان می‌ماند و راغب به استفاده از محصولات آن برند می‌شویم.

لوگو طوری طراحی شود که قابل ثبت باشد

بهتر است در طراحی لوگو هیچ تقلید و مشابه سازی انجام نشود تا هم بتوان لوگو را ثبت کرد و هم خاص و قابل تشخیص باشد. چنین کسب و کاری را همه با دیدن لوگوی خاص خود بیاد می‌آورند. بنابراین طراحی لوگویی که قابل ثبت باشد هم قانونی و اخلاقی است و هم به رشد یک برند کمک بزرگی می‌کند.

فرآیند طراحی لوگو در 7 مرحله

یک تعریف برای برندتان در نظر بگیرید

ساخت و طراحی یک آرم در مرحله اول نیازمند داشتن یک درک و دید نسبت به برند و کسب و کار مورد نظر است. در واقع اولین چیزی که می‌توان از آن برای خلق یک لوگو ایده گرفت تعریف و درکی است که از برند وجود دارد. همانطور که با نگاه به بسیاری از لوگوهای مطرح در جهان، پیام و مفهومی را برداشت می‌کنیم. لوگو باید داستان، باورها، اهداف و شمای کلی یک کسب و کار را به مخاطب نشان دهد.

این سوالات به شما در تعریف برندتان کمک می‌کنند:

  • هدف از راه اندازی این کسب و کار چیست؟
  • دوست دارم مشتریان با چه کلماتی برندم را توصیف کنند؟
  • مزیت این برند به نسبت سایر رقبا چیست؟
  • برند ما به چه ارزش‌هایی پایبند است؟

ایده‌های مختلف را به تصویر در آورید

ایده‌های مختلف را به تصویر در آورید

داشتن ایده‌های مختلف و متفاوت در گزینش بهترین طرح تاثیر بسزایی دارد. بنابراین یکی از مهمترین و سخت‌ترین مراحل در طراحی لوگو، ایده پردازی است. در ایده پردازی می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:

  • ایده پردازی بر اساس تعریفی که از برند و کسب وکارتان دارید. مفهوم و ماهیت برند یکی از اولین ابزار برای ایده گرفتن و طراحی برند است.
  • بررسی طرح لوگوی رقبا منبع خوبی برای ایده گرفتن است. و همچنین به شما کمک می‌کند تا ضعف‌ها و نقاط قوت آن­ها را ببینید و در هنگام طراحی لوگوی خودتان بهتر عمل کنید. در ضمن کمک می‌کند به اینکه خاص‌تر و متفاوت‌تر باشید و از تکرار اجتناب کنید.

انتخاب سبک لوگو

انواع مختلفی از سبک‌ها را می‌توان به صورت مجزا و یا ترکیبی برای طراحی لوگو در نظر گرفت. دسته بندی سبک لوگو به صورت زیر است:

  • سبک کلاسیک: سبک کلاسیک، نقطه مقابل سبک مدرن است و بر خلاف سبک مدرن که احساس بروز بودن و جدید بودن را القا می‌کند، سبک کلاسیک از قدمت حرف می‌زند و به برند اعتبار می‌دهد. در این سبک معمولاً سادگی سرلوحه طراحی قرار می‌گیرد.
  • سبک مدرن: وقتی حرف از بروز بودن در میان باشد، سبک مدرن بهترین انتخاب برای لوگو خواهد بود. در این سبک از جزئیات زیاد استفاده نمی‌شود و فضای سفید و خالی بیشتری به چشم می‌خورد که در نهایت منجر به یک طرح شیک خواهد شد.
  • سبک سنتی: سبک سنتی از دوام و ماندگاری کالا و خدمات صحبت می‌کند و حالتی نوستالژیک و خاطره انگیز برای مخاطبان دارد.
  • سبک دست ساز: این سبک از لوگو طوری طراحی می‌شود که کاملا طبیعی است و انگار کسی طرح را با دست کشیده است. این سبک این پیام را به مخاطبان منتقل می‌کند که محصولات برند ماهرانه تولید شده و کیفیت کارهای دست ساز را دارند.

نوع متناسب لوگو را برای برندتان انتخاب کنید

نوع متناسب لوگو را برای برندتان انتخاب کنید

بعد از انتخاب سبک لوگو، نوبت به انتخاب نوع لوگو می‌رسد. لوگو از دو عنصر تصویر (نماد) و نوشتار ساخته می‌شود، با توجه به اینکه کدام یک از این المان‌ها در طراحی مورد استفاده قرار بگیرند انواع مختلفی از لوگوها وجود دارند. اینکه لوگوی شما تصویری، نوشتاری و یا ترکیبی از تصویر و نوشته باشد با توجه به نوع و ماهیت برندتان مشخص می‌شود. انواع لوگو به قرار زیر است:

  • لوگوی تصویری: در این لوگو از تصاویر، نمادها و اشکال هندسی برای انتقال مفاهیم و پیام‌ها استفاده می‌شود.
  • لوگوی نوشتاری (لوگوتایپ): در صورتی که نام برند با فونت خاصی طراحی شده و به عنوان لوگو مورد استفاده قرار بگیرد، آن را لوگوتایپ می‌نامند.
  • حرف نماد یا لتر مارک: در این نوع لوگو­ها برای اختصاری کردن نام شرکت‌ها و برندها از یک یا چند حرف اول آن برند استفاده می­‌شود.
  • لوگوی ترکیبی: در این لوگوها هم از تصویر و هم از نام برند در طراحی استفاده می‌­شود.

انتخاب نوع رنگ

انتخاب نوع رنگ

رنگ‌ها در طراحی لوگو نقش اساسی و مهمی دارند. هر رنگ انرژی و پیغام خاصی دارد که در استفاده باید در نظر گرفته شود.

هر رنگ چه پیامی دارد؟

  • قرمز: نشاط، شور و هیجان
  • نارنجی: انرژی و قدرت
  • زرد: سرزندگی و شادمانی
  • سبز: طبیعت و سرسبزی
  • آبی: حس اعتماد و آرامش
  • سیاه: شیک و مجلل بودن
  • سفید: مدرن بودن

بهتر است در طراحی لوگو اگر قرار است از چند رنگ استفاده کنید، بیشتر از دو الی سه رنگ نباشد و این رنگ‌ها با هم متناسب و همخوان باشند.

انتخاب فونت و سبک نوشتار برای لوگو

اگر لوگوی شما از نوع نوشتاری و یا ترکیبی از تصویر و متن باشد، باید حتما نوع فونت به درستی انتخاب شود. بخصوص اگر لوگوی شما صرفاً از نوع لوگوتایپ باشد اهمیت انتخاب فونت مناسب دو چندان است چرا که طرحی که به عنوان لوگوی نهایی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد تنها یک یا چند کلمه و حرف خواهد بود.

چه نوع فونت‌هایی در لوگو قابل استفاده است؟

  • فونت سرین (کشدار): این فونت‌ها بیشتر در لوگوهای کلاسیک قابل استفاده هستند و در حروف آن‌ها کشیدگی وجود دارد.
  • فونت سنس: این فونت‌ها بسیار ساده و بدون کشیدگی هستند و در طرح‌های مدرن قابل استفاده هستند.
  • فونت دست نویس: این فونت‌ها حالت دست نوشته و طبیعی دارند و در لوگوهای با سبک دست نویس مناسب هستند.
  • فونت‌های فانتزی و نمایشی: این فونت‌ها در طرح‌های خاص برای جلوه بخشیدن به نمای کلی لوگو استفاده می‌شوند.

مرحله اجرایی طراحی لوگو

مرحله اجرایی طراحی لوگو

در این مرحله کلیه انتخاب‌ها و ایده‌ها عملیاتی شده و لوگوی نهایی آماده می‌شود. برای طراحی لوگو چندین روش و ابزار وجود دارد که می‌توان از آن­ها بهره گرفت. به شرح زیر:

  • استخدام یک طراح و دیزاینر لوگو: یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای اجرا کردن طراحی لوگو کمک گرفتن از یک طراح مجرب و مسلط به ابزار طراحی لوگو است که حدوداً در طول دو هفته از ابتدای ایده پردازی تا طراحی را انجام می‌دهد. در این روش امکان تغییر طرح در چند مرحله و رسیدن به یک طرح نهایی وجود دارد. هزینه طراحی لوگو در این روش نسبتاً بالاست.
  • استفاده از لوگوساز آنلاین: یکی از روش‌های جدید و نوین و کاربردی برای طراحی لوگو استفاده از لوگو میکر آنلاین است. از بسیاری از این لوگوسازها بصورت رایگان می‌توان بهره گرفت و هزینه طراحی با این روش کم است.

در آخر لوگوی طراحی شده باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود و در صورت نیاز تغییرات نهایی در آن اعمال شود.

سوالات متداول

بهترین سبک طراحی لوگو چیست؟

بهترین رنگ، بهترین فونت یا بهترین سبک برای طراحی لوگو تعریف مشخصی ندارد و بسته به روانشناسی برند و اینکه چه کالا و خدماتی ارائه می‌شود بهترین سبک متفاوت خواهد بود. بنابراین با توجه به اقتضای کسب و کار، بهترین سبک طراحی لوگو تعیین می‌شود.

آیا طراحی لوگو حتما باید توسط یک طراح انجام شود؟

این روش به نسبت سایر روش‌ها انعطاف بیشتری دارد و امکان تغییر در آن بیشتر و راحت‌تر است اما روش‌های دیگر را هم می‌توان برای طراحی لوگو انتخاب و امتحان کرد.

هزینه طراحی لوگو چقدر است؟

با توجه به اینکه از کدام روش طراحی لوگو استفاده شود، چقدر زمان برای طراحی صرف شود، چه تغییراتی بعد از اجرا اعمال شود و ... هزینه متفاوت خواهد بود.

امتیازی که کاربران داده‌اند