1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. بهترین نوع لوگو، آرم یا نشانه چیست؟

بهترین نوع لوگو، آرم یا نشانه چیست؟

وجه تمایز هر برند علاوه بر ویژگی‌های کالا و خدماتی که ارائه می‌دهد، در قالبی به نام لوگو دیده می‌شود. اگر در شرف راه اندازی کسب و کاری جدید هستید، یکی از اقدامات ضروری طراحی یک لوگوی خوب و متناسب است. لوگو یک ارتباط خوب بین برند و مشتریان برقرار می‌کند و بستری است تا کسب و کار شما دیده شده و در ذهن‌ها بماند. اما سوال اینجاست که کدام نوع از لوگو متناسب با حرفه‌ی شماست؟
بیشتر بخوانید

ممکن است هزاران ایده در مورد تصویر، نوشتار، رنگ‌ها و فونت لوگو داشته باشید اما در نهایت باید بهترین نوع از آرم و نشانه­ را برای خود انتخاب کنید. سه دسته بندی اصلی و کلی در لوگو وجود دارد؛ تصاویر، کلمات، ترکیب تصاویر و کلمات. در ادامه با دسته بندی انواع مختلف لوگو که زیر مجموعه‌ای از این سه دسته هستند، آشنا خواهید شد.

لوگوی تصویری

لوگوی تصویری

مارک یا لوگوی تصویری، لوگویی است که با اشکال گرافیکی و آیکون‌ها طراحی می‌شود. این تصویر یا مارک باید بیانگر داستان برند شما باشد در واقع باید نوع و سبک کار شما را به مخاطب نشان دهد.

مزایای لوگوی تصویری

لوگوی تصویری خیلی خوب در ذهن باقی می‌مانند و به خاطر سپردن آن­ برای مخاطبان کار راحتی است. اگر کارتان ارائه خدمات مشخصی است، یک تصویر مرتبط با آن منجر به انتقال سریع مفاهیم و پیغام شما به مخاطبان می‌شود.

در هنگام طراحی لوگوی تصویری چه مواردی را باید در نظر داشت؟

اگر کسب و کارتان را به تازگی شروع کرده‌اید، با احتیاط قدم بردارید. بهتر است اول کمی در بازار جا افتاده‌تر و شناخته شده تر شوید، با وجود اینکه لوگوی تصویری خاص و در حافظه ماندگار است، اگر برندتان شناخته شده نباشد ممکن است موفقیت چندانی بدست نیاید.

مثال لوگوی تصویری: اپل، توئیتر

لوگوی انتزاعی (لوگوی مفهومی)

لوگوی انتزاعی (لوگوی مفهومی)

لوگوی انتزاعی، تصویری مفهومی از کسب و کار شماست. مشابه لوگوی تصویری، لوگوی مفهومی تنها یک سمبل و نماد را شامل می‌شود اما این تصویر لزوماً یک تصویر واقعی از آن کالا و یا خدماتی که یک کمپانی ارائه می‌دهد نیست، در عوض یک لوگوی خاص است که به توضیح یک نکته خاص از برند و حرفه شما می‌پردازد.

مزایای لوگوی مفهومی

دست شما برای طراحی باز است، چرا که شما می‌توانید آن وجهی از برندتان که ­می‌خواهید پررنگ شود را در لوگو استفاده کنید. در واقع به دلیل اینکه لوگوی انتزاعی محدود به یک واژه یا تصویر خاص نیست، موارد زیادی وجود دارند که شما در مورد برندتان به اشتراک بگذارید.

چه مواردی را در طراحی لوگوی انتزاعی باید در نظر گرفت؟

باید دقیقاً پیامی را که قصد دارید به دنیا منتقل کنید در لوگوی مفهومی استفاده کنید. توجه به نکات ریز در طراحی لوگوی مفهومی اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین طراحی چنین لوگوهایی باید به گونه‌ای باشد که درک مفهوم آن خیلی سخت و پیچیده نباشد. همچنین برای طراحی چنین لوگوهایی بهتر است حتما از یک طراح لوگو کمک بگیرید.

نمونه‌هایی از لوگوی انتزاعی: پپسی و مایکروسافت

لوگو با تصاویر اشخاص (لوگو ماسک)

لوگو با تصاویر اشخاص (لوگو ماسک)

لوگوی تصاویر اشخاص، لوگوهایی هستند که از تصویر یک شخصیت حقیقی در طراحی آن­ها استفاده می‌شود و اینگونه برند را به مخاطبان معرفی می‌کنند. تصویر یک شخصیت در برند، به منزله این است که آن شخص در حال تبلیغ و معرفی برند به مخاطبان است.

مزایای لوگوی ماسک صورت

این لوگو به مخاطبان یک احساس نزدیکی و صمیمیت می‌دهد و منجر می‌شود که مخاطبان به راحتی شما را بخاطر بسپارند. این لوگو توجه کودکان را به سرعت به خود جلب می‌کند بنابراین در کسب و کارهای مرتبط با کودکان انتخاب بسیار خوبی است.

چه مواردی را باید در نظر داشت؟

لوگوی تصویر شخصیت‌ها ممکن است هدف و پیغام شما را به راحتی به مخاطبان منتقل نکند.

مثال لوگوی عکس شخصیت‌ها: صنایع غذایی KFC

لوگو تایپ یا لوگوی نوشتاری

لوگو تایپ یا لوگوی نوشتاری

لوگوهای نوشتاری فقط شامل نوشته‌هایی از قبیل نام برند، حروف اختصاری و یا حرف اول نام برند هستند. اساساً لوگوتایپ معادل نام برند است که با فونت و ظاهری خاص نوشته می‌شود.

مزایای لوگوتایپ

هیچکس نیاز به حدس زدن نوع حرفه و کسب و کار شما نخواهد داشت و کاملاً مشخص است که لوگو کدام کمپانی را معرفی می‌کند. همینطور به دلیل اینکه لوگوتایپ تنها از نوشته و لغات تشکیل شده، یکی از تطبیق پذیرترین انواع لوگو برای تبلیغات در ابعاد مختلف است.

چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

آیا نام کمپانی و برند شما ارتباطی با کاری که انجام می‌دهید دارد؟ اگر به خوبی شناخته شده نیستید، یا در صورتیکه کسب و کار شما به نام اسم  یک شخص است و نه یک مفهوم، شناساندن برند از روی لوگو کار سختی خواهد بود.

مثال لوگوی نوشتاری: Oral-B، Panasonic

لوگوهای چند حرفی (لتر مارک یا مونوگرام)

لوگوهای چند حرفی (لترمارک یا مونوگرام)

لوگوی لتر مارک یا مونوگرام از دسته لوگوهای نوشتاری هستند که از حروف ابتدایی نام شرکت یا موسسه و برند تشکیل شده است.

مزایای لوگوی مونوگرام

امروزه به نسبت گذشته‌ها، علاقه به اختصار و حروف اختصاری افزایش پیدا کرده است. از مکالمه‌های عامیانه گرفته تا طراحی لوگوهای مدرن و تبلیغات. لتر مارک‌ها اسامی بلند و طویل کسب و کارها را به یک شناسه کوتاه و به یادماندنی تبدیل کرده‌اند. بنابراین اگر حرفه‌ی جدیدی را شروع کرده‌اید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سریع‌تر دیده شدن، این نوع لوگو است.

در لوگوی حروف اختصاری به چه مواردی باید توجه کرد؟

انتخاب فونت را جدی بگیرید. ساده بودن این نوع لوگو یکی از مزایای آن است اما باید از خسته کننده نبودن، جذابیت بصری، و به یادماندنی بودن طراحی لوگوتان اطمینان حاصل کنید؛ جذابیت در جزئیات نهفته است.

این آپشن را هم در نظر بگیرید که می‌توانید زیر لوگوی حروف اختصاری، نام کامل برندتان را هم بنویسید تا مخاطبان بین حروف اختصاری و نام کامل برند ارتباط برقرار کنند.

مثال لوگوی لترمارک: CNN، hp

لوگوی تک حرفی

لوگوی تک حرفی

لوگوی تک حرفی کوتاه‌ترین نوع لوگوی نوشتاری است و تنها از یک حرف تشکیل شده است. این نوع لوگو باید بولد و زیبا طراحی شود تا در ذهن بماند.

مزایای لوگوی یک حرفی

این لوگو به راحتی در تبلیغات و ابعاد مختلف قابل استفاده است. و در همه اندازه‌ها و مقیاس‌ها بخوبی استفاده و دیده می‌شود و اگر خوب طراحی شود بسرعت نام کامل برند را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.

در طراحی لوگوی تک حرفی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به دلیل اینکه این لوگو تنها یک حرف را شامل می‌شود، نوع طراحی باید بسیار خاص و منحصربفرد باشد. اگر طراحی این لوگو چشمگیر و جذاب نباشد، بی فایده است. فونت، پس زمینه و رنگ باید ویژه باشد. در ضمن فونت باید خوانا باشد تا به راحتی خوانده شود.

نمونه‌هایی از لوگوی تک حرفی: مک دونالد، وردپرس، یاهو

لوگوی ترکیبی

لوگوی ترکیبی

لوگوهای ترکیبی لوگوهایی هستند که از تلفیق تصاویر و کلمات در طراحی آن­ها استفاده شده است. این نوع لوگو می‌تواند از ترکیبی از کلمات و تصویر باشد و یا از یک نماد و یک یا چند حرف تشکیل شود. هر کدام از این‌ها که باشد، این نوع لوگو بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار می‌کند.

مزایای لوگوی ترکیبی

در یک کلام می‌توان گفت مزیت این لوگو در وضوح انتقال مفاهیم است. با هر دوی تصویر و نوشتار، می‌توانید یک پیام واضح و آشکار را به مخاطب منتقل کنید. همچنین این لوگو جوری در ذهن ماندگار می‌شود که با دیدن لغت یا تصویر به تنهایی هم قابل شناسایی می‌شود. برای مثال کمپانی نایک در گذشته از نماد و عبارت نایک به طور همزمان استفاده می‌کرد اما به تازگی بر روی کفش‌ها و تیشرت‌ها و دیگر محصولات خود تنها از نماد این لوگو استفاده می‌کند و نام این برند تنها با دیدن این نماد در ذهن تداعی می‌شود.

در لوگوی ترکیبی باید به چه مواردی توجه شود؟

در طراحی این لوگو باید به تطبیق پذیر بودن در ابعاد و زمینه‌های مختلف توجه نمود. همچنین باید به هماهنگ بودن تصویر و نوشتار در این لوگوها توجه ویژه داشت.

مثال: آدیداس، نایک

لوگوی امبلم (نشان سینه)

لوگوی امبلم (نشان سینه)

لوگوی Emblem لوگویی است که شبیه به نشان و سنجاق سینه است. از ترکیب تصاویر و نوشتار در یک شکل چند وجهی تشکیل می‌شود.

مزیت لوگوی نشان

این لوگو حرفه‌ای بودن، سنتی بودن و اهمیت برند را نشان می‌دهد. همچنین این حس را القا می‌کند که برند شما همیشه بوده و پایدار باقی می‌ماند.

چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

به مقیاس بندی و اندازه‌ها توجه کنید. از آنجاییکه کوچک کردن این نوع لوگو و قرار دادن آن در زمینه‌های با سایز کم، خوب و جالب نیست باید این مورد را در طراحی در نظر بگیرید.

مثال لوگوی امبلم: استارباکس

لوگوی متحرک

آرم‌ها و لوگوهای پویا، لوگوهای نسل جدید هستند. برخلاف دیگر انواع لوگو، این لوگو خود را با زمینه‌ای که در آن استفاده می‌شود هماهنگ می‌کند. به این معنی که به جای اینکه یک فونت و رنگ و متن در لوگو داشته باشید، این المان‌ها می‌توانند در ظاهر تغییر کنند.

مزایای لوگوی متحرک

خلاقیت در این لوگو بی انتهاست. شما می‌توانید این لوگو را در زمینه‌ها، فضاهای مجازی و تبلیغات مختلف به گونه‌ای استفاده کنید که در هر کدام متناسب و هماهنگ شود. همچنین از نظر ظاهری هیجان انگیزتر و چشمگیرتر هستند.

چه مواردی را در طراحی لوگوی محرک باید در نظر داشت؟

باید توجه کنید که لوگوی متحرک در هر فرد اثرات متفاوتی را برجا میگذارد بنابراین باید به تغییرات ظاهری آن توجه کنید و همچنین به انتقال صحیح مفاهیم به مخاطبان.

سوالات متداول

بهترین نوع لوگو چیست؟

بطور کلی نمی‌توان یک نوع لوگو را از میان انواع دیگر، بهترین دانست. اگر به سابقه لوگوهای انواع برندها نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که در هر نوع چند لوگوی بسیار موفق وجود دارد که در جهان شناخته شده و مطرح هستند.

لوگوی تصویری بهتر است یا لوگوتایپ یا ترکیبی؟

اینکه کدام نوع لوگو برای چه کسب و کاری بهتر است کاملا بستگی به ماهیت کسب و کار، استراتژی کاری و رده سنی مخاطبان آن برند دارد و طراح برند با بررسی تمام این موارد طراحی را انجام می‌دهد.

تفاوت انواع لوگو در چیست؟

تفاوت انواع لوگو در عناصر و المان‌هایی است که در هر نوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از نوشتار، حروف، تصاویر و نمادها در انواع مختلف، متفاوت است.

امتیازی که کاربران داده‌اند