لوگوی یک برند در بردارندهی پیامهای زیادی در رابطه با آن برند است از جمله این که ماهیت برند چیست؟ بازار هدف این برند کدام است؟ تواناییها و چشم انداز برند چیست؟ و... نوع لوگو، تصویر لوگو، رنگها و تمام المانهای موجود در هر لوگو در جلب نظر مخاطبان اهمیت ویژهای دارد اما در کنار همه اینها فرمت فایلی که لوگو با آن فرمت ذخیره و استفاده میشود بسیار مهم است. وکتور فرمتی است که مورد تایید اکثریت طراحان حرفهای است و بیشترین کاربرد را دارد. وکتور لوگو فایلی از لوگو است که در هر اندازه و مقیاسی با کیفیت و واضح است.
وکتور چیست؟
طرحهای گرافیکی وکتور شامل دو نقطهی دو بعدی است که توسط خطوط و منحنیها و بر اساس معادلات ریاضی به هم متصل میشوند و اشکال جدیدی را به وجود میآورند و این باعث میشود شما طرحها را بزرگ و کوچک کنید بدون اینکه خدشهای به کیفیت وارد شود.
انواع فرمت وکتور لوگو چیست؟
وکتور به نسبت دیگر فایلهای گرافیکی، فرمتهای متفاوت و بییشتری دارد:
- AI: این فرمت، فرمت مخصوص برنامه مشهور Adobe illustrator هست که بسیار رایج است. معمولاً برای دیدن و باز کردن این فایل نیازمند نصب برنامه دیگری نخواهید بود.
- EPS: رایجترین نوع فرمت لوگو EPS است و به عنوان یک فرمت استاندارد مد نظر قرار گرفته میشود.
- SVG: در گذشته از این فرمت خیلی استفاده نمیشد اما امروزه به یکی از پرکاربردترین فرمتهای لوگو تبدیل شده است.
مقایسه وکتور با Raster
از دیگر انواع فرمتهای گرافیکی لوگو، فرمت Raster است که در آن به جای نقاط و خطوط و منحنیها از پیکسل استفاده شده است. فرمتهای JPEG، PNG، و گیفها شامل این دسته هستند. این فرمت در مقایسه با فرمت وکتور به تغییر مقیاس حساس است و برای استفاده در ابعاد بزرگ از جمله بیلبوردها و ... باید از فرمت وکتور استفاده شود.
مزایای وکتور لوگو چیست؟
چرا بهتر است از وکتور لوگو استفاده کنیم در صورتیکه Raster رایجتر است؟ بطورکلی جواب این سوال در تفاوت اصلی بین وکتور و رستر است یعنی نقطه و پیکسل.
- قابلیت تغییر مقیاس
اولین مزیت وکتور این است که قابلیت استفاده در هر مقیاس و اندازهای را دارد بدون اینکه آسیبی به کیفیت فایل لوگو بخورد. شما یک وکتور لوگو را تا هر مقیاسی میتوانید کوچک یا بزرگ کنید و هر چقدر نیاز بود زوم کنید، هیچ تغییری در کیفیت لوگو ایجاد نخواهد شد. از آنجائیکه از فایل لوگو در همه تبلیغات از جمله شبکههای اجتماعی، بیلبوردها، کارت ویزیت و... استفاده میشود، استفاده از وکتور لوگو منطقیتر و بهتر است.
- انعطاف پذیری بالا
در تمام نرمافزارهایی که بر مبنای وکتور هستند، میتوان فایل را به هر نوع فرمت گرافیکی تبدیل کرد از جمله فرمتهای وکتور مانند AI، SVG، EPS و حتی PDF و همینطور میتوان فایل را به فرمتهای رستر از جمله JPEG، PNG، TIFF، GIF و... تبدیل کرد.
این ویژگی زمانی کاربردی و مفید است که از آنجاکه بیشتر برنامهها فایلهای رستر محور را ساپورت میکنند، بدون نیاز به نصب برنامهای که فایل وکتور را پوشش دهد، میتوان فایل لوگو را باز کرد و استفاده نمود.
- قابلیت ادیت و ویرایش
از دیگر مزایای وکتور لوگو است که به راحتی قابل ویرایش و تغییر است. بنابراین در صورتی که بعد از تنظیم فایل لوگو و طراحی آن نیاز به تغییر و تصحیحی بود به راحتی میتوان در این قالب آن را اعمال کرد.
- به رزولوشن وابسته نیست
فایل وکتور به رزولوشن تصویر وابسته نیست. در واقع وکتور لوگو خود را با رزولوشن دستگاهی که قرار است در آن استفاده شوند(مثل مانیتورها، پرینترها و...) تطبیق میدهند.
با توجه به مقایسههای انجام شده و مزایای وکتور لوگو، واضح است که استفاده از وکتور لوگو منطقیتر و کاربردیتر است بنابراین در هنگام طراحی لوگو، فرمت دریافتی از لوگو را مد نظر قرار دهید.