1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. لوگوتایپ چیست؟

لوگوتایپ چیست؟

لوگوتایپ یک نوع از انواع لوگو است که تنها با نوشتار سر و کار دارد و از حروف و کلمات تشکیل می‌شود. تصاویر در لوگوتایپ جایی ندارند اما نوع طراحی و نوع فونت لوگوتایپ می‌تواند بسیار متنوع باشد و انواع زیادی از لوگوها را بوجود آورد. لوگوتایپ معمولاً نام برند یا شخص یا شرکت است که با فونت و طراحی خاصی، ساخته می‌شود و در صورتیکه بخوبی طراحی شود به سرعت برند را به بازار هدف معرفی می‌کند. از جمله لوگوتایپ‌های مطرح جهان شامل دیزنی، فیسبوک، سونی وایو و... هستند که با طراحی خاص و منحصر بفردشان موفقیت‌های بزرگی برای برندشان در پی داشته‌اند.
بیشتر بخوانید

اصول طراحی لوگوتایپ چیست؟

به محض اینکه تصمیم گرفتید از نوع لوگوتایپ برای طراحی لوگوی برندتان استفاده کنید، باید با اصول طراحی این نوع لوگو آشنا شده و طبق قوانین استاندارد طراحی لوگوتایپ عمل کنید:

  1. لوگوتایپ را با خوشنویسی اشتباه نگیرید

    در خوشنویسی حروف و کلمات بصورت زیبا نوشته می‌شوند اما خوانا بودن این حروف و کلمات اهمیت چندانی ندارد. در واقع خوشنویسی از یکسری اصول هندسی برای زیباتر کردن نوشته و متن استفاده می‌کند که لزوماً خوانا نیستند. اما در طراحی لوگوتایپ حتما باید هم به جلوه‌ی بصری و هم به خوانا بودن نوشته‌ها توجه شود.

  2. انتخاب فونت
    فونت لوگوتایپ

    فونتی که برای لوگوتایپ انتخاب می‌کنید، اصلی‌ترین المانی است که ظاهر لوگوی شما را تعیین می‌کند و در واقع باعث موفقیت یا شکست لوگوی طراحی شده می‌شود. فونت لوگوتایپ باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

    • در طراحی لوگو تایپ حتماً باید از یک فونت خوانا استفاده شود؛ این اولین و مهمترین اصلی است که در طراحی لوگوتایپ باید مد نظر قرار داده شود. چرا که اگر خواندن نام یک برند دشوار باشد، قطعاً در معرفی به بازار موفق عمل نخواهد کرد.
    • فونت لوگوتایپ باید متناسب با زمینه فعالیت برند باشد. راحت به خاطر سپرده می‌شوند بنابراین اگر بخوبی طراحی شوند، می‌توانند بسیار موفق عمل کنند. برای مثال در زمینه کودکان، فونت‌های مخصوصی هست که از آن‌ها نمی‌توان برای رده سنی بزرگسالان استفاده کرد و یا بسیاری از فونت‌ها حالت کلاسیک و جدی دارند و بسیاری دیگر برای زمینه‌های غیرجدی و سرگرمی متناسب هستند و...
    • بدلیل اینکه عناصر بصری لوگوتایپ یا لوگوی نوشتاری تنها به نوع فونت، رنگ و تایپوگرافی محدود می‌شود، اینکه طراحی آن خاص باشد اهمیت زیادی دارد. بنابراین برای موفق شدن یک لوگوتایپ لازم است طراحی منحصر بفرد و متفاوتی به نسبت رقبا داشته باشید.
  3. رنگ لوگوتایپ
    رنگ لوگوتایپ

    از دیگر عناصر مهم لوگوی نوشتاری، رنگ آن است که باید به درستی انتخاب شود. در انتخاب رنگ لوگوتایپ همانطور که در مقاله روانشناسی رنگ در لوگو بیان شد، باید پیام هر رنگ را بدانید و متناسب با شخصیت و ماهیت و رده سنی و نوع محصولات و خدمخات برندتان بهترین نوع رنگ را انتخاب و اجرا کنید.

    در انتخاب رنگ لوگوتایپ، از بیش از دو رنگ استفاده نکنید و سعی کنید رنگ‌های انتخاب شده متناسب و مخکمل هم باشند.

  4. اندازه لوگوتایپ

    لوگوتایپ‌ها از آن رو که از نظر اندازه در هز زمینه‌ای قابل استفاده نیستند حتماً باید بعد از طراحی از نظر ابعادی چک شوند هم در هر قالبی قابل استفاده باشند و هم خوانا باشند.

مزایای لوگوتایپ

لوگو انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع عناصری که در آن‌ها به کار رفته با هم متفاوت هستند. اینکه انتخاب کدام نوع لوگو برای یک برند بهتر است، ترجیه مدیران و موسسان آن برند است که با توجه به نوع و ماهیت برند، شخصیت برند، محصولات یا خدمات آن برند و... تعیین می‌شود. اما هر کدام مزایایی دارند و مزایای لوگوی نوشتاری یا لوگوتایپ شامل موارد زیر است:

  • به سرعت نام تجاری یک برند را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و در کنار معرفی کالا، برند را در ذهن همه ماندگار می‌کند.
  • اگر منحصر بفرد طراحی شود احتمال موفقیت یک برند را دو چندان می‌کند و در برندسازی بسیار موثر است.
  • راحت به خاطر سپرده می‌شوند بنابراین اگر بخوبی طراحی شوند، می‌توانند بسیار موفق عمل کنند.

معایب لوگوتایپ چیست؟

معایب لوگوی نوشتاری بطور کلی شامل موارد زیر است:

  • در هر فضایی بخوبی جا نمی‌گیرد
  • خیلی جای خلاقیت و ابتکار ندارد
  • برای بعضی کلمات به نسبت بقیه لغات بهتر جواب می‌دهد

طراحی لوگوتایپ سخت‌تر است یا لوگوی تصویری؟

این تصور که طراحی لوگوی نوشتاری راحت تر از سایر انواع لوگو است، صحیح نیست. لوگوتایپ و دیگر لوگوها از لحاظ انتخاب رنگ، بررسی اندازه و طرح و طراحی مشترک هستند اما لوگوتایپ علاوه بر همه این‌ها، نیازمند انتخاب تایپوگرافی هم هست و موفقیت یک آرم نوشتاری آن‌جا مشخص می‌شود که نوع تایپوگرافی آن با مشخصات برند هماهنگ و متناسب باشد.

لوگوتایپ برای کدام برندها بهترین گزینه است؟

  • برندهای جدید که نیاز دارند فوراً در ذهن مردم جا باز کنند
  • برندهایی که از نامشان زمینه فعالیتشان مشخص می‌شود
  • برندهای صنایع رسمی مانند برندهای مالی یا حقوقی

لوگوتایپ بهتر است فارسی طراحی شود یا انگلیسی؟

هیچ محدودیتی در انتخاب زبان برای طراحی لوگوتایپ وجود ندارد و یک امر کاملاً انتخابی است. در واقع نگارش زبان فارسی هم به گونه‌ای است که می‌توان از آن لوگوتایپ‌های زیبا و ماندگاری طراحی کرد. مثل لوگوی شرکت زمزم. اما در صورتیکه بخواهید در سطح بین‌المللی به برندتان فکر کنید، بهتر است از لوگوی انگلیسی استفاده کنید.

امتیازی که کاربران داده‌اند