1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. دلایل و مراحل ثبت لوگوی یک برند چیست؟

دلایل و مراحل ثبت لوگوی یک برند چیست؟

لوگو همان علامت تجاری و آرم یک برند است که آن را از سایر برندهای مشابه و رقبا جدا می‌کند و می‌تواند محصولات و خدمات یک برند را به کل جهان معرفی کند مانند لوگوی سیب برند اپل. اما در کنار بحث لوگو، مبحث ثبت لوگو مطرح می‌شود. آیا لازم است برندها لوگوی خود را به ثبت برسانند؟ نحوه ثبت لوگو چیست و چه مراحلی را برای ثبت آرم یک کسب و کار باید طی کرد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید

دلیل و لزوم ثبت لوگو چیست؟

علت ثبت لوگو

از لحاظ قانونی یک برند می‌تواند لوگوی طراحی شده خود را به ثبت نرساند و در این مورد اجباری وجود ندارد. اما به دلایل زیر بهتر است لوگوی برند به ثبت قانونی برسد:

  1. حفظ حقوق انحصار کالا یا خدمات

    برای اینکه لوگوی برندی مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرد لازم است مراحل ثبت قانونی را طی کند. فرض کنید برند نایک به ثبت نرسیده باشد، در این صورت هر فردی به راحتی می‌تواند این لوگو را به نام خود به ثبت برساند و تمام حقوق این برند را از آن خود کند و یا محصولات این برند توسط شخص دیگری در بازار معامله شوند. بنابراین مهمترین دلیل ثبت لوگو این است تا از گزند افراد سودجو در امان باشد.

  2. جلب اعتماد مشتریان و بازار هدف

    با ثبت لوگوی یک برند، دست بازار سیاه جنس‌های تقلبی از آن کالا و خدمات کوتاه می‌شود و بنابراین مشتریان با اطمینان بیشتری از کالا و خدمات برند ثبت شده استفاده می‌کنند. بنابراین مشتریان بدون گمراهی و سردرگمی، کالا و خدمات اصلی برندی که انتخاب کرده‌اند را خریداری می‌کنند.

مراحل ثبت لوگو

مراحل اداری ثبت لوگو

قوانین ثبت لوگو و مراحل آن به شرح زیر است:

  1. اولین مرحله این است که برند خودتان را در سامانه ثبت برند ثبت کنید. نام برندتان نباید با نام برند دیگری یکی باشد.
  2. مرحله بعد این است که از لوگوهای ثبت شده در حوزه فعالیت خودتان استعلام بگیرید تا لوگوی شما با دیگری یکی نباشد. برای این کار به سایت استعلام ثبت برند به نشانی ssaa.ir مراجعه کنید و از منحصر بفرد بودن لوگوی برندتان اطمینان حاصل کنید.
  3. در سامانه ثبت برند به نشانی ssaa.ir ثبت نام کنید و کد شناسایی را برای شخص حقیقی یا حقوقی با توجه به نیاز دریافت کنید.
  4. از اقرارنامه ارائه شده در سامانه مرکز مالکیت معنوی پرینت بگیرید و به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.
  5. از دفترخانه شناسه یکتا و رمز تصدیق دریافت کنید.
  6. مجدداً به سامانه مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید و ثبت نامتان را با وارد کردن شناسه یکتا و رمز تصدیق تکمیل کنید.
  7. اظهارنامه جدید را ثبت کنید و اطلاعاتتان را در آن وارد کنید.
  8. در مرحله بعدی هزینه‌های اداری که برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است را پرداخت می‌کنید و در صف نوبت کارشناسی سامانه قرار می‌گیرید.
  9. پس از تایید رئیس سازمان، آگهی تقاضای ثبت لوگوی شما صادر می‌شود.
  10. پرونده فیزیکی شامل تمامی مدارک و مستندات مورد نیاز توسط متقاضی و یا وکیل ظرف مدت 30 روز باید تشکیل شود.
  11. هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی را پرداخت کنید.
  12. بعد گذشت از 30 روز از آگهی ثبت شده در روزنامه رسمی، حق الثبت را باید پرداخت کنید که معمولاً بین 150 الی 300 هزار تومان است.
  13. پس از صدور آگهی ثبت علائم تجاری، به اداره ثبت مالکیت معنوی مراجعه کنید و نسخه‌ی امضا شده روزنامه رسمی و پرینت آگهی رسمی ثبت لوگو را ارائه کنید.
  14. پس از طی مراحل فوق، گواهی 10 ساله لوگوی برندتان را دریافت می‌کنید.

هزینه ثبت لوگو در حالت حقیقی و حقوقی شامل هزینه هر یک از مراحل ذکر شده بصورت جداگانه است که برای اشخاص حقوقی تقریبا دو برابر بیشتر از شخص حقیقی است. برای مثال هزینه ثبت اظهارنامه برای شخص حقیقی 200هزار تومان و برای شخص حقوقی 400هزار تومان است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت آرم و نشانه

قبل از اقدام به ثبت لوگو مدارک زیر را برای سرعت بخشیدن به امور ثبت آماده کنید. این مدارک با توجه به اینکه ثبت لوگو برای شخص حقیقی یا حقوقی باشد متفاوت خواهند بود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند:

  • کپی از جواز کسب، جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری
  • روزنامه رسمی شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی شخص (حقیقی یا حقوقی)
  • کپی از کارت بازرگانی شرکت
  • تصویر گرافیکی 6*6 از لوگو

مدت اعتبار ثبت لوگو چقدر است؟

مدت زمان مالکیت بر لوگوی ثبت شده 10 سال است و پس از آن طبق قانون 6 ماه فرصت داده می‌شود تا مالک مجدداً لوگو را بنام خود ثبت کند.

چه چیزی تحت عنوان لوگو قابل ثبت است؟

هر نماد، شکل، سمبل، حرف و کلمه‌ای به عنوان لوگو قابل ثبت است به شرط اینکه قبلاً توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد و در صورتی که از کلمات فارسی در لوگو استفاده شده است، کلمات باید معادل معنایی داشته باشند.

امتیازی که کاربران داده‌اند