1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. لوگو چیست؟

لوگو چیست؟

لوگو هزاران سال است که وجود دارد و از همان ابتدا با هدف شناخت بصری کالا و خدمات سازمان­‌ها و کمپانی‌­ها ایجاد شده است. تاریخچه پیدایش لوگو که از واژه Logos به معنی "کلمه" بدست آمده است، از یونان باستان است. در ابتدا هدف از طراحی و ثبت لوگو برای پیشینیان، ساده‌سازی معرفی و تشخیص یک کسب و کار بود و بعدها به عنوان یک عامل اعتبارسنجی و وجه تمایز بین رقبا شناخته شد. تجار و بازرگانان برای مشخص و متمایز کردن اجناس خود از عبارات و نمادهایی استفاده می‌­کردند، این امر برای دیگر حرفه­‌ها نیز رایج و مرسوم شد. سرانجام در ابتدای قرن بیستم میلادی لوگو به طور رسمی به عنوان یک عنصر اصلی در مشاغل شناخته شد و بمرور طرح‌­های لوگو پیچیده‌­تر شده و در تبلیغات تلوزیونی و رسانه‌ای بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت.
بیشتر بخوانید

عناصر یک لوگو

لوگو یا آرم از المنت‌­ها و اجزاء متفاوتی تشکیل شده است. شناخت هر یک از این اجزا، راهنمای خوبی برای انتخاب صحیح آن­هاست.

رنگ لوگو

اهمیت رنگ‌ها بسیار فراتر از جنبه زیبایی بخشی در طراحی لوگو است؛ رنگ لوگو به مخاطب پیام‌های اساسی ­تری می‌رساند از جمله میزان خلاقیت، ثبات و پایداری، جدیت و در نهایت ماهیت یک برند. از آنجایی که رنگ‌ها تاثیر زیادی بر بیننده‌ها دارند، انتخاب یک رنگ متناسب از اهمیت بالایی برخودار است. در انتخاب رنگ لوگو باید روانشناسی رنگ‌ها را در نظر داشت. برای مثال در کسب و کارهایی که در زمینه کودکان فعال هستند، بهتر است از رنگ‌های شاد استفاده شود. در فعالیت‌های هیجان انگیز استفاده از رنگ قرمز و نارجی و برای انتقال احساس آرامش تن رنگ آبی مناسب است و...

لوگو می‌تواند تک رنگ و یا ترکیبی از چند رنگ مختلف باشد (بهتر است از 2-3 رنگ بیشتر نباشد). در صورتی که قصد دارید از چند رنگ در لوگو استفاده کنید، افزایش هزینه‌ها و تناسب رنگ‌ها را هم در نظر داشته باشید.

فونت

در صورتی که لوگوی شما شامل حروف، کلمات و یا دقیقا معادل با اسم برندتان است، انتخاب یک فونت متناسب اهمیت ویژه‌ای دارد. فونت باید متناسب با طرح کلی لوگو باشد و یا در صورتی‌که تنها از کلمات تشکیل شده، متناسب با شخصیت کار و سازمان‌تان باشد. بهترین نمونه لوگو با فونت مناسب، لوگوی برند دیزنی است.

عکس

تصویری از محصولات و یا خدماتی که یک کمپانی یا برند ارائه می‌کند، ممکن است یکی از اجزاء اصلی در طراحی لوگو باشد. تصویر ارتباط خیلی قوی و محکمی با بیننده برقرار می‌کند و در خاطر می‌ماند. بهتر است حس و حال عکس متناسب با کارتان باشد تا ارتباط بهتری با ذهن مخاطب برقرار کند.

تگ لاین

این آیتم شامل یک عبارت کوتاه است که معمولا در پایین لوگو نوشته می‌شود و دقیقا به نوع فعالیت کسب و کار اشاره می‌کند. بهترین کاربرد استفاده از تگ لاین در مواقعی است که باقی عناصر لوگو به تنهایی قادر به معرفی زمینه کاری شما نیستند.

انواع لوگو

همانطور که گفته شد لوگو ممکن است شامل تصویر، نوشتار و یا هر دو باشد. بنابراین انواع مختلف نشانه شامل موارد زیر است:

لوگوی تصویری

لوگویی است که از نماد و اشکال هندسی و تصاویر در طراحی آن استفاده شده است که ممکن است مرتبط با کسب و کار باشد و یا نباشد. مانند لوگوی برند اپل، آدیداس، نایک، اندروید و...

لوگوی نوشتاری

این لوگو خود انواع مختلفی دارد. لوگوی نوشتاری ممکن است از یک یا چند حرف تشکیل شده باشد و یا یک یا چند کلمه را در بر بگیرد.

ترکیب تصویر و نوشتار

در این لوگو همانطور که از نامش پیداست، از تصاویر و اشکال و نوشتار و لغات به طور همزمان استفاده می‌شود.

بطور کلی نمی­‌توان گفت بهترین نوع لوگو کدام است. همانطور که در لوگوهای مثال زده شده، همه بسیار موفق و شناخته شده هستند. بنابراین انتخاب هر یک بستگی به ماهیت کسب و کار شما و سلیقه و انتخابتان دارد.

ضرورت داشتن لوگو

شاید برایتان سوال باشد که طراحی لوگو چه اهمیتی دارد و چه تاثیری بر رونق کسب و کار دارد. در ادامه دلایل و ضرورت داشتن طراحی لوگو بیان شده است:

  1. توجه مخاطبان هدف را به خود جلب می‌کند

در این بازار رقابتی که کمپانی‌های بسیار بزرگ هر روز با تکنیک‌های جدید سعی در جذب مشتریان دارند، داشتن یک لوگوی جذاب که ارزش‌های یک برند را نشان دهد، می­‌تواند یک فرصت رقابتی بسیار خوب باشد. یک لوگوی متناسب ممکن است توجه مشتریان هدف را در عرض چند ثانیه جلب نموده و نقطه عطفی برای شروع یک بیزنس موفق باشد.

  1. اولین و قوی­ترین تاثیر را می‌گذارد

­لوگو اولین فرصت دیده شدن برند توسط مخاطبان است. اگر خوب طراحی شود، می‌تواند یک معرف خوب برای کمپانی باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیار مشتریان قرار دهد. این اولین تاثیری که لوگو بر مخاطبان دارد، راهی برای شروع برقراری ارتباط با مشتریان است.

  1. لوگو، زیرساخت و شناسنامه برند است

برند سازی موفق از طریق تعریف داستان و تاریخچه برند و تاثیرگذاری بر مشتریان امکان پذیر است و طراحی لوگو به عنوان یک زیرساخت به این مهم کمک می‌کند. انتخاب رنگ‌ها، فونت و اشکال برند، می‌تواند شما را در تعریف داستان، هدف و مفهوم برندتان کمک کند.

  1. در حافظه مشتریان ماندگار می‌شود

لوگو مشتریان را به سمت شما هدایت می‌کند. لوگو در واقع نشانه‌ای است که مشتریان با آن شما را شناسایی می‌کنند. بدلیل اینکه لوگو یک المان بصری و زیبا است، تاثیر مثبتی ایجاد می‌کند که نام برند شما به تنهایی قادر به ایجاد آن نیست. همچنین نام برند به احتمال زیاد فراموش می‌شود اما تصویری که در ذهن مخاطبان از آن برند و لوگو باقی می‌ماند ماندگارتر است.

  1. لوگو، شما را از دیگر رقیبان متمایز می‌کند

در هر حوزه از فعالیتی که باشید، احتمالاً چند رقیب خواهید داشت، بنابراین چیزی که تمایز شما را از دیگر رقبا نشان می‌دهد لوگو یا آرم است. در واقع یک لوگوی خوب بستری است که ارزش‌های و وجه تمایز شما با سایر رقبا را نشان می‌دهد.  

  1. لوگو، اعتماد مشتریان را جلب می‌کند

به مرور و با رشد برندتان، لوگوی شما به چشم گستره وسیعتری از مشتریان آشنا و شناخته شده می‌آید و این ثبات قدم، حس اعتماد و در دسترس بودن را به مشتریان انتقال می‌دهد. برای مثال وقتی قصد خرید کفشی را داشته باشیم، در بین چند برند مختلف، بدون نگرانی و با اعتماد کامل برند نایک را می‌خریم.

خصوصیات یک لوگوی خوب، خاص و استاندارد چیست؟

طراحی لوگو به عنوان زیربنای هر کسب و کار جدا، و قابل قبول بودن و رعایت استانداردهای حرفه ای در طراحی آن هم بحثی جداست. ویژگی‌های یک لوگوی خوب شامل موارد زیر است:

  • اولین مساله این است که لوگو متناسب با حرفه‌تان باشد و در دید اول مخاطب را با نوع کار شما آشنا کند. سرعت انتقال مفاهیم اهمیت بالایی دارد، بهتر است همه چیز واضح باشد و نیاز به کشف و پرسش نداشته باشد.
  • یک لوگوی خوب، لوگویی است که منحصر بفرد بوده و تکراری نباشد، در واقع باید قابل ثبت باشد.
  • لوگو باید تطبیق پذیر باشد، به این معنی که قابلیت استفاده و تغییر سایز برای کاربری‌های متفاوت را داشته باشد.
  • لوگوی خوب در المان‌های ظاهری موفق است. عناصر مختلفی که در یک لوگوی خوب استفاده شده‌اند از جمله رنگ‌ها، اشکال و نوشته‌ها زیبا و متناسب هستند.

چه راه‌­هایی برای طراحی لوگو وجود دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های متنوعی برای طراحی لوگو وجود دارد که در دسترس است.

  1. خودتان لوگو را طراحی کنید. یکی از راه‌های طراحی لوگو این است که ابتدا روی کاغذ طرحی که می‌خواهید را ترسیم کنید و سپس با انتخاب یک نرم‌افزار مناسب، طرح را اجرا کنید. اما لازمه این کار، داشتن تجربه و مهارت لازم است. نرم افزارهایی که در این زمینه می‌توان از آن­ها کمک گرفت شامل Canva، Sketch، Adobe Illustrator و Vectr است.
  2. استفاده از لوگوسازهای آنلاین. یکی از راه‌هایی که امروزه خیلی رایج است و در زمان کوتاهی انجام می‌شود، استفاده از لوگوسازهای آنلاین است. لوگومیکرها یکی از کم هزینه‌ترین آپشن‌ها برای طراحی لوگو هستند و قابلیت نمایش طرح‌ها و مدل‌های مختلف و همچنین ادیت و تغییر را دارند.
  3. طراحی لوگو به کمک یک طراح. هزینه‌برترین اما در عین حال حرفه‌­ای‌ترین راه طراحی لوگو، کمک گرفتن از یک طراح لوگوی با سابقه است.

هزینه طراحی لوگو چقدر است؟

طراحان از این سوال بیزار هستند، همانطور که رفتن به یک مسافرت ممکن است با توجه به مکانی که انتخاب می‌کنید، تعداد روزهای سفر، وسیله نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنید، اجاره یک هتل معمولی یا چند ستاره و... هزینه‌های متفاوتی داشته باشد، برای طراحی لوگو هم نمی‌توان یک نرخ ثابت و خاصی را در نظر داشت.

عوامل زیر در تعیین هزینه طراحی یک لوگو موثر هستند:

  • بزرگ یا کوچک بودن بیزنس و اهمیت طراحی لوگو
  • ساده یا پیچیده بودن لوگو و طرح آن، نوع لوگو (نوشتای، تصویری یا ترکیبی)
  • زمانی که برای طراحی و تغییر لوگو صرف می‌شود
  • نرخ طراح و گرافیستی که لوگو را طراحی می‌کند
  • تعداد ادیت­‌ها و تغییراتی که نیاز است انجام شود

سوالات متداول

طراحی لوگو چقدر زمان می‌­برد؟

بطور معمول طراحی یک لوگوی خوب و استاندارد 2 هفته زمان می‌برد. در ابتدا یک طرح کلی ریخته شده و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، همچنین بعد از اجرا ممکن است تغییراتی نیاز به اعمال داشته باشد. بنابراین با توجه به دفعات ادیت و تغییر طرح بطور میانگین دو هفته زمان احتیاج است.

آیا می‌­توان روی لوگوی طراحی شده تغییرات و اصلاحاتی انجام داد؟

بی نهایت تغییرات بر روی یک لوگو قابل اعمال است که در بسیاری موارد نیاز به زمان کوتاهی دارند.

چطور یک لوگوی خوب را به کمک طراح لوگو طراحی کنیم؟

در ابتدا بهتر است نمونه‌­هایی از چند لوگو که مورد پسندتان است و همچنین چند نمونه از لوگوهایی که مورد پسندتان نیست را بررسی کنید. سپس آپشن‌ها و ویژگی‌هایی که برای لوگو می‌خواهید اعمال شود را لیست کنید از جمله ارزش‌های برندتان. در مرحله بعد در مورد رنگ‌ها با طراح صحبت کنید و سپس نوع لوگویی که مد نطرتان است را برای طراح توصیف کنید. می‌توانید در خواست چند نمونه را از دیزاینر لوگو داشته باشید و طرح نهایی را انتخاب کنید.

از لوگو در چه مواردی استفاده کنیم؟

لوگو را در تمام تبلیغات، فضای مجازی، کارت ویزیت، سربرگ‌ها، پاکت‌ها و کیسه‌ها، خودکار و... چاپ و استفاده کنید.

امتیازی که کاربران داده‌اند