1. بلاگ
  2. طراحی لوگو
  3. چرا برندها باید لوگو داشته باشند؟

چرا برندها باید لوگو داشته باشند؟

برندهایی که در ذهن مخاطبشان یک تصویر ثابت و آشنا می‌سازند، بیشتر وارد زندگی آنان می‌شوند و البته موفق‌تر عمل می‌کنند. دلایل نیاز برندها به لوگو، این موارد هستند.
بیشتر بخوانید

پاسخ این سوال، به نظر خیلی ساده می‌آید اما وقتی به برترین موارد نمونه لوگو در دنیا فکر می‌کنیم و برندهایی را بررسی می‌کنیم که با لوگوهای خودشان در قلب و چشم همه مردم دنیا ماندگار شده‌اند، ممکن است نتوانیم دلایل مشخص و دقیقی برای نیاز برندها به طراحی لوگو پیدا کنیم. در ابتدا نباید فراموش نکیند که لوگو و وب‎سایت شما، «برند» شما نیستند. بلکه برند شما ترکیبی است از تجربه، درک و شهود و اعتباری که بین مشتریان و کاربران خودتان دارید. برندینگ هم تمام کارهایی است که برای ساختن و ارتقای این برند انجام می‎دهید. طراحی لوگو در واقع بخشی از «هویت برند» است (لوگوهای معروف دنیا را تصور کنید)، در کنار رنگ‌ها، طراحی بصری، تایپوگرافی و... با وجود همه این‎ها، لوگو آن چیزی است که مالکیت، کیفیت و ارزش‌های برند شما را در قالب یک تصویر بسیار ساده و ابتدایی به همه نشان می‌دهد. نمونه لوگو شما در بسته‌‎بندی‌هایتان، کارت‌تان، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی و از همه مهم‌تر ذهنیت مشتریان حک خواهد شد و یکی از اولین برخوردهای هر فرد را با کسب‌وکارتان رقم می‎زند. پس اگر می‎خواهید این اولین برخورد، در بهترین و مفیدترین حالت ممکن شکل بگیرد، این راهنمای کوتاه را بخوانید.

1- چرا کسب‎‌وکارها به طراحی لوگو نیاز دارند؟

همین حالا چشمتان را ببندید و چند نمونه لوگو شناخته شده را تصور کنید، احتمالا در کمتر از ده ثانیه تصاویر پیش چشمتان خواهند بود. لوگوهای معروف دنیا به یک دلیل ساده در ذهن می‎مانند: آن‌ها حرفه‌ای هستند و در ذهن مخاطبان اعتماد می‌سازند. یک لوگو به مشتریان و مخاطبان بالقوه یک برند می‌‍گوید که کسب‌وکار چه می‌کند و چطور می‌تواند برای آن‌ها سودمند باشد. بسیاری از افراد وقت مواجهه با یک نمونه لوگو هیچ تجربه‌ای از سازمان پشت آن ندارند و هیچوقت از خدماتش استفاده نکرده‌اند، بنابراین می‌توانیم بگوییم این دقیقا ویترین شما خواهد بود. اگر لوگویی غیرحرفه‌ای، زشت و یا کپی‌شده داشته باشید مشتری به کل خدمات شما شک می‌کند. چون سازمانی که از پس یک طراحی لوگو برنیامده، چطور می‌تواند به موقع، به صرفه و یا حرفه‌ای نیازها را برآورده کند؟ لوگوی قدرتمند شما را بین مشتریان سرامد کرده و البته در ذهن آن‌ها نگه می‌دارد، این‌طوری با هر بار فکر کردن به شما حس مثبتی پیدا خواهند کرد و بعد از استفاده از کالاها یا خدمتاتتان، حتی با آن لوگو خاطره می‌سازند.

نایک یکی از لوگوهای معروف دنیا است، با طرحی آن‌چنان ساده که احتمالا می‌توانست به ذهن هرکدام از ما برسد. اما این «ارتباط» افراد با این لوگو است که آن را این همه معروف کرده است، یک ذهنیت مشترک برای بهتر کردن دنیا، دنیایی که می‌توانیم در آن بدویم. این ایده قدرتمند برنک نایک را تعریف کرده و طراحی لوگو هم در هماهنگی کامل با همین ایده است. سال‌هاست که مارکتینگ و برندینگ، کاری را برای این لوگو کرده‌اند که حالا در شهرهای مختلف دنیا شناخته می‌شود و آدم‌ها دوست دارند کیف‌ها و کفش‌هایش را داشته باشند. نایک نمونه‌ای است که به صورت عملی به ما می‌گوید چرا باید روی طراحی لوگو سرمایه‌ و وقت صرف کنیم.

2- لوگو، توجه‌ها را به شما جلب می‌کند

مهم‌ترین هدف هر کسب‌وکاری جلب مشتری است، اما در درجه اول این مشتری‌ها باید سازمان را از چه طریقی بشناسند؟ یکی از اولین مواجهه‌های هر فردی با هر برندی، لوگوی آن برند است. سازمان‌ها تنها دو ثانیه وقت دارند که با لوگو، توجه آدم‌ها را جلب کند، پس بهتر است طراحی لوگو را به یک فرد یا تیم خلاق و کار درست بسپارید. یک تصویر به قدر ِ هزار حرف کارآمد است و لوگوی شما ارزش‌های بنیادین سازمان‌تان و البته اهدافی که دنبالشان هستید را به مشتریان می‎شناساند، آن هم نه با حرف‌های طولانی، بلکه در چند ثانیه و با یک تصویر بسیار بسیار ساده. پس اگر در فرایند طراحی لوگو خوب و هوشمندانه عمل نکنید، در فرایند جذب مشتری از رقبایتان عقب خواهید ماند.

3- برخورد اولیه شما با مشتریتان یعنی لوگو!

ممکن است شما هم این عبارت را شنیده باشید «اولین برخورد یعنی آخرین برخورد!». با وجود اغراق‌آمیز بودن، خالی از حقیقت هم نیست. گروه مخاطبان هدف (target audience) شما، اول لوگو را می‎بینند و بعد شما را می‌شناسند، اگر طراحی لوگو شما خوب نباشد (هرچقدر هم سازمان کامل و کارآمدی داشته باشید)، این اولین برخورد شکست می‌خورد. کافی است به سازمان‌های سنتی و شرکت‌های قدیمی فکر کنید که ده‌ها سال است مشتریان ثابت دارند اما لوگو خاصی ندارند و هیچکس اسمشان را نمی‎داند. با اولین برخورد، ارتباط شما بلافاصله با مشتریان برقرار می‎شود و حتی اگر بعد از شما خرید نکنند و به مشتری وفادارتان تبدیل نشوند، همیشه در ذهنشان می‌مانید.

4- طراحی لوگو بخشی از هویت شماست

هر نمونه لوگو یک اثر انگشت است و لوگوی شما، یک هویت بصری کامل برای برندتان می‎سازد. استراتژی‌های مارکتینگ و برندسازی، تنها هنگامی موفق خواهند بود که میان شما و مخاطبان (و مشتریان) پلی وجود داشته باشد، پس باید به احساسات و نیازهای آن‌ها توجه کنید. لوگو هویت بنیادی است که برند شما بر آن بنا شده است، پس آن را زیبا و منسجم طراحی کرده و احساسات مشتریان را هم در نظر بگیرید. برای طراحی لوگو باید به رنگ، شکل، استایل و فونت فکر کنید و همه آن‌ها را در هماهنگی کامل با هم به کار ببرید (کاری که از یک طراح حرفه‌ای ساخته خواهد بود). علاوه بر این، فراموش نکنید که این تصویر باید در تمام فعالیت‌های مارکتینگی، هدایا، نشریات و ... شما حضور داشته باشد.

5- لوگو به سادگی در ذهن می‌ماند

آیا اسم آخرین برندی که از آن کیسه زباله خریده‌اید را یادتان هست؟ اگر جوابتان به این سوال منفی‌ست، شما جز اکثریت مردمی هستید که اسم برندها را یادشان نمی‎ماند اما لوگو را به ذهن می‎سپارند. لوگوهای معروف دنیا، حتی برای افرادی که از آن‌ها خرید نکرده‌اند دوست‌داشتنی‌اند. یک طراحی لوگو حرفه‌ای و فرامو‌ش‌‎نشدنی برای مدتی بسیار طولانی با افراد می‌ماند و دوباره آن‌ها را به سمت همان برند می‎کشاند. یک لوگوی خوب از نظر بصری جذاب و دلنشین است، رنگ‌هایی زیبا دارد، خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نیست و دوپهلو نیز به نظر نمی‌رسد. افراد و سرویس‌های طراحی لوگو می‌دانند که چطور در ساده‌ترین حالت ممکن، بهترین تصویر را برای برند شما بسازند.

6- طراحی لوگو، زمین رقابت است

شما در هر صنعتی که کار کنید، قطعا رقیب خواهید داشت. بعضی از برندها طبعا بهتر از شما هستند و بعضی از برندهای هم‌سطح، دوست دارند از شما بهتر شده و سهم بازارتان را مال خود کنند. در چنین شرایطی، هدف نهایی شما چیست؟ رقابت و شکست رقبا. و یکی از بهترین ابزارها برای رقابت، ساختن هویت برند است. طراحی لوگو می‎تواند هویت شما را زودتر از بهتر از بقیه رقبا پیش چشم مخاطبتان بگذارد.

امتیازی که کاربران داده‌اند