طراحی لوگو رستوران، تهیه غذا و آشپزخانه

صاحب یک رستوران، آشپزخانه یا تهیه غذا هستید و به دنبال راهی برای ارتقای کارتان در میان مشتریان و پیشی گرفتن از رقبا هستید؟ ساخت یک لوگوی خوب و حرفه‌ای یکی از مهمترین اقدامات برای نیل به این هدف است. لوگوی رستوران یا لوگوی آشپزخانه مشتریان بیشتری را با شما آشنا می‌کند و برندتان را در ذهن مخاطبان ثبت می‌کند. در طراحی لوگوی رستوران نکاتی وجود دارد که آن را از سایر مشاغل متمایز می‌کند. برای آشنایی با این نکات و استانداردها، در ادامه با ما همراه باشید.

ساخت لوگو در کمتر از 5 دقیقه

نمونه لوگوهای طراحی شده برای رستوران، تهیه غذا و آشپزخانه

نمونه لوگوی رستوران، تهیه غذا و آشپزخانه
نمونه لوگوی رستوران، تهیه غذا و آشپزخانه
نمونه لوگوی رستوران، تهیه غذا و آشپزخانه
نمونه لوگوی رستوران، تهیه غذا و آشپزخانه

روش و مراحل ساخت لوگو رستوران، تهیه غذا و آشپزخانه

چطور یک لوگوی حرفه‌ای برای رستوران بسازیم؟

اولین مرحله برای ساخت یک لوگوی حرفه‌ای برای رستوران و تهیه غذا این است که نمونه، لوگوهای موفق را بررسی کنید و نکات مثبت و منفی هر یک را موشکافی کنید. برای ساخت بهترین و حرفه‌ای‌ترین لوگو برای غذاخوری باید حتماً به ارتباط تمام عناصر موجود در لوگو با سبک کاری آن رستوران توجه کنید. صنعت غذا احتمالاً یکی از برجسته ترین نمونه‌های روانشناسی تبلیغات و شناخت برند است بنابراین از این ویژگی در تحریک کردن احساس گرسنگی مشتریان استفاده کنید و تمام المان‌های لوگو را به درستی به کار ببرید.

انواع لوگوهای طراحی شده برای آشپزخانه

نکات و اصول ساخت لوگو برای رستوران

عناصر طراحی لوگو بطور کلی در تمام لوگوها مشترک است و شامل تصویر و نماد، فونت و نوشتار و رنگ‌ها است. اما هر شغل رنگ، فونت و نماد خاصی را می‌طلبد. در واقع روانشناسی رنگ و فونت مشخص می‌کند که برای یک کسب و کار خاص، کدام تناژ رنگ و کدام نوع فونت‌ها متناسب‌تر هستند و نماد و سمبل در هر کسب و کار متفاوت است و باید از نماد یک لوگو، کسب و کار آن برند قابل تشخیص باشد.

  1. آیکون‌ و نماد
    انواع آیکون برای لوگو آشپزخانه

به عنوان یک کسب و کاری که با غذا سر و کار دارد، چه برای رستوران، تهیه غذا و یا آشپزخانه بخواهید لوگو را طراحی کنید باید از نمادهای مرتبط با غذا و رستوران در طراحی لوگوی‌تان استفاده کنید. اغلب افرادی که در این حوزه فعالیت دارند خود را به یک غذای خاص محدود نمی‌کنند اما در استفاده از نماد غذا می‌توانید به سبک غذاهایی که سرو می‌کنید رجوع کرده و متناسب با آن آیکون غذا را استفاده کنید.

  • رستوران خانوادگی یا فست فود: برای یک غذاخوری خانوادگی یا فست فود می‌توانید از یک لوگوی ماسکت(یا تصویر چهره) استفاده کنید. برای مثال از یک حیوان یا شخصیت کارتنی استفاده کنید که کودکان را هم جذب کند.
  • رستوران‌های چند ستاره: در انتخاب نماد برای رستوران‌های چند ستاره، می‌توانید از یک نماد انتزاعی و مفهومی که نشان‌دهنده غذاهای خاصی که در آن تخصص دارید باشد استفاده کنید. اگر یک منوی پویا و متنوع دارید می‌توانید از نمادهای دایره‌ای استفاده کنید.

بسیاری از رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها از نماد چاقو و چنگال در لوگوی خود استفاده می‌کنند. بهتر است شما لوگوی خود را متفاوت‌تر و خاص‌تر از سایر رستوران‌ها طراحی کنید. متفاوت بودن همیشه بیشتر جلب توجه می‌کند.

  1. تایپوگرافی و فونت
    فونت خوب لوگوی مک دونالد

فونت و نوشتار لوگوی شما، می‌تواند مشتریان را با سبک کاری شما بیشتر آشنا کند بنابراین اگر با نوع کار و برند شما متناسب است جسور باشید و از فونت بولد استفاده کنید. برای مثال در یک رستوران با سابقه بالا که مشتریان مجللی دارد، بهتر است از فونت‌های دست نویس استفاده شود درحالیکه برای یک رستوران خانوادگی یا فست فود بهتر است از فونت سریف استفاده شود.

  • همیشه در انتخاب فونت برای یک رستوران به سنتی و مدرن بودن آن توجه کنید و متناسب با آن فونت را انتخاب کنید.
  • جدای از نوع فونت، همیشه به سایز و مقیاس نوشتار لوگو توجه کنید. متن لوگو باید در هر مقیاس و کاربردی قابل استفاده باشد. برای مثال بررسی کنید که آیا استفاده از لوگوی طراحی شده بر سر در رستوران به همان اندازه در منوها استفاده می‌شود، با کیفیت است؟
  1. رنگ لوگوی رستوران
    رنگ مناسب برای لوگوی غذاخوری

ممکن است خسته کننده به نظر بیاید اما استفاده از رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری رایج‌ترین رنگ‌ها برای طراحی آرم رستوران هستند زیرا این رنگ‌ها یک لوگوی تمیز و خاص را ایجاد می‌کنند. اما درست مانند دیگر عناصر لوگو، شما قبل از انتخاب رنگ باید به سبک برندتان توجه کنید و متناسب با آن پیش بروید. برای مثال کافه‌ها معمولاً از رنگ قهوه‌ای در لوگوی خود استفاده می‌کنند که با سبک کاری‌شان متناسب است و مشتری را جذب می‌کند.

  • اگر رستوران شما از مواد اولیه تازه و سالم استفاده می‌کند برای تاکید بر این سبک می‌توانید از انواع رنگ سبز در لوگو استفاده کنید.
  • در ساخت لوگو برای فست فودها معمولاً از رنگ‌های زرد و قرمز استفاده می‌شود.
  • از رنگ‌های بیش از حد روشن بپرهیزید و از رنگ‌های غذایی طبیعی استفاده کنید.

همیشه این نکته را در نظر بگیرید که رنگی که انتخاب می‌کنید نظر مخاطبان را جلب کند و سلیقه شخصی خود را کنار بگذارید و از بیش از دو رنگ در طراحی لوگوی رستوران استفاده نکنید.

سوالات متداول

برای ساخت لوگو به طور کلی سه راه وجود دارد: خودتان با توجه به دانش نرم افزاری و با استفاده از نرم افزارهایی همچون Adobe illustrator، Photoshop و... لوگو را طراحی کنید که تمام مراحل از ایده تا اجرا با خودتان خواهد بود، دومین راه کمک گرفتن از یک طراح یا یک تیم طراحی لوگو است که ایده را با آن‌ها مطرح می‌کنید و لوگو را در عرض چند هفته تحویل می‌گیرید و سومین مورد استفاده از لوگوسازهای آنلاین از جمله لوگوساز فارسی یه لوگو است که با استفاده از امکانات آن می‌توانید یک ورودی و اطلاعاتی از برندتان را وارد کنید و آیتم‌های مختلف از جمله رنگ و نماد را انتخاب کرده و فایل نهایی را تحویل بگیرید. بهترین روش همواره به شرایط شما بستگی دارد، اینکه چقدر می‌خواهید هزینه کنید، دانش و اطلاعات نر افزاری‌تان چقدر است و....

بله. بهتر است طراحی لوگو را به یک فرد حرفه‌ای بسپارید تا لوگویی که به شما تحویل می‌شود، در هر زمینه و کاربردی از جمله کارت ویزیت قابل استفاده باشد.

نمادهایی که در لوگوی رستوران‌ها و غذاخوری‌ها استفاده می‌شوند، مانند لوگوی سایر کسب و کارها مرتبط با صنعت غذا هستند. برای مثال برای یک رستوران معمولاً از بخشی از تصویر یک غذا مثلا یک تکه پیتزا یا ماهی، یا از ظروف مورد استفاده در خوردن غذا از جمله بشقاب و قاشق و چنگال و یا حتی از وسایل آشپزی از جمله کلاه آَشپز، اجاق گاز و... استفاده می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هموراه باید خاص و متفاوت باشید.